One shot

De toog leent zich graag tot schimpscheuten over het inkomen van topmanagers. De vette vissen waren voor Fortis ceo Jean-Paul Votron die vorig jaar 4,5 miljoen euro op zijn bankrekening liet overschrijven, de Braziliaanse Inbev topman Carlos Brito borrelde 4,25 miljoen bijeen en bij Belgacom liep de factuur voor Didier Bellens op tot 3,57 miljoen euro. Daar zat voor ieder van hen een fikse loonsverhoging in, wat dacht u. Wie in de buurt van de vleespotten vertoeft, vertoont zelden modest gedrag.

De toog leent zich graag tot schimpscheuten over het inkomen van topmanagers. De vette vissen waren voor Fortis ceo Jean-Paul Votron die vorig jaar 4,5 miljoen euro op zijn bankrekening liet overschrijven, de Braziliaanse Inbev topman Carlos Brito borrelde 4,25 miljoen bijeen en bij Belgacom liep de factuur voor Didier Bellens op tot 3,57 miljoen euro. Daar zat voor ieder van hen een fikse loonsverhoging in, wat dacht u. Wie in de buurt van de vleespotten vertoeft, vertoont zelden modest gedrag.

Ja maar, reageert de Belgacom topman, 1 miljoen euro is afkomstig van aandelenopties die vier jaar geleden toegekend werden en nu vervallen. Eigenlijk bedroeg zijn loonzakje vorig jaar dus slechts een goeie 2,5 miljoen euro. Laat ons aannemen dat een drukke werkweek zo’n 50 tot 60 uren telt, dat Bellens 46 weken per jaar de beuk erin zet, dan betekent dat een loonbriefje van zo’n 1.000 euro per uur. Een conférence en het maandloon van een jonge arbeider is er door’gechast’. Sorry, maar dat soort populistisch gedachtengoed is aan ons niet besteed. Een miljardenonderneming leiden is nog wat anders dan twee communicatiekabeltjes lassen. De strategie uittekenen van een bedrijf met 20.000 werknemers is geen akkefietje dat snel op een bierviltje wordt gekrast. Daar wordt over nagedacht, vaak door duur betaalde, keurig in het pak gehesen consultants, maar ala, iedereen moet leven, toch? Wat mij dan wel zonodig van de lever moet? Het gewicht van de bonuscriteria, wat in het geval van Belgacom toch bepaald moet worden door een door goed bestuur gedreven Wetstraat, is op z’n minst onevenwichtig te noemen voor een semi-overheidsbedrijf. Het overgrote deel van de bonus wordt immers toegekend op basis van de financiële evolutie van het bedrijf. Op zich niet onbelangrijk uiteraad voor een beursgenoteerde onderneming die de begrotingsput van de overheid elk jaar probeert te stelpen. Maar je mag verwachten dat de klantentevredenheid toch iets zwaarder zou wegen dan die enkele procenten van een miljoen euro bonus. Als er straks een nieuwe ceo wordt gekozen voor Belgacom, zit Didier Bellens in een uitstekende uitgangspositie (of duikt er een deus ex machina op zoals Ben Verwaayen, ex-ceo van BT?). Maar mag er hoe dan ook wat meer rekening gehouden worden met dat bonuscriterium? Een tevreden klant moet je verdienen, elke dag. Meer nog, elk uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content