Onlineverkoop 18 procent hoger in 2013

© Thinkstock

De omzet van de onlineverkoop in België klokte in 2013 af op 1,8 miljard euro. Dat is een toename met 18,4 procent in vergelijking met 2012. Dat meldt BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars.

Vooral de eindejaarsperiode van 2013 is bijzonder lucratief gebleken voor de onlinehandel in België. In die periode hebben de onlinehandelaars in ons land een omzet van 285 miljoen euro behaald, wat overeenstemt met 15,8 procent van hun totale jaaromzet.

“Dit is een aanzienlijke stijging (+21 pct) tegenover dezelfde periode in 2012”, luidt het bij BeCommerce. Wat volgens de vereniging opvalt, is dat de consument zijn aankopen nog meer online deed tijdens de voorbije kerstperiode. Deze periode is dan ook de populairste van het jaar. Sinterklaas en ‘Cyber Monday’ (de maandag na Thanksgiving) komen respectievelijk op de tweede en op de derde plaats.

Het populairst in de onlineverkoop waren ook vorig jaar modeartikels en accessoires. Multimedia en elektronica winnen aan populariteit en kennen volgens BeCommerce de snelste stijging in de webshops. De verkoop van cosmetica, die onbestaand was in 2012, bevindt zich nu op gelijke hoogte als hardware- en softwareartikels.

“Ondanks de stagnerende economische context, heeft de onlineverkoop in België de wind in de rug”, zegt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce. “Bovendien zien we heel wat Belgische e-commerce distributiecentra ontstaan, die sterk aan het opkomen zijn op de markt. Onder hen heb je bijvoorbeeld Katoen Natie, die onder andere werkt voor Snapstore by Cameleon en voor Vente-Exclusive.com, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en heel wat anderen krijgen een groot aantal bestellingen binnen.” (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content