Ontslaan volgens het boekje

Van innovatieve internetbedrijven die de mond vol hebben van user generated content, sociale netwerken, out-of-the-box denken, en meer van die hippe termen, zou je ergens wel verwachten dat ze hun personeel pamperen. En dat ze het in geval van acute nood – kostenbesparende maatregelen bijvoorbeeld – toch proper spelen.

Van innovatieve internetbedrijven die de mond vol hebben van user generated content, sociale netwerken, out-of-the-box denken, en meer van die hippe termen, zou je ergens wel verwachten dat ze hun personeel pamperen. En dat ze het in geval van acute nood – kostenbesparende maatregelen bijvoorbeeld – toch proper spelen.

In het geval van Yahoo blijkt de waarheid echter ontnuchterend. De Amerikaanse website Valleywag.com kreeg een document in handen, dat nog het meest kan omschreven worden als een kant-en-klare handleiding voor managers om hun mensen aan de deur te zetten. Wanneer een Yahoo-werknemer de volgende zin bijvoorbeeld te horen krijgt, dan weet hij voortaan hoe laat het is:

“Thank you, (FIRST NAME HERE) for coming in. I have some information regarding our organization I’d like to tell you in person.”

De inhoud van het gesprek laat zich natuurlijk raden, maar opmerkelijk is toch dat in het document de exacte verwoordingen aangegeven worden. Wanneer de pas ontslagen persoon bijvoorbeeld naar de personeelsdienst gestuurd wordt, moet de manager hem aan de personeelschef voorstellen met de woorden: “I’d like you to meet (FIRST NAME HERE). He’s been with us for __years/months and has been a key member of our team.”

Wat verderop volgt nog een duidelijke boodschap voor de managers die de onheilstijding moeten brengen: “Be a LEADER. Be available and visible throughout the day. Show respect and dignity for impacted people.”

Afsluiten doet het document met een lijstje van do’s and dont’s. Maar die pijnlijke inhoud zullen we u besparen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content