Ook OLPC-initiatief voelt de crisis

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Het nobele ‘One laptop per child’-initiatief (OLPC) van MIT-topman Nicholas Negroponte heeft de helft van het personeel moeten buitengooien. Reden? Het nieuwe is eraf… en de crisis natuurlijk.

Het nobele ‘One laptop per child’-initiatief (OLPC) van MIT-topman Nicholas Negroponte heeft de helft van het personeel moeten buitengooien. Reden? Het nieuwe is eraf… en de crisis natuurlijk.

OLPC, dat de zogenaamde ‘100-dollar-laptop’ ontwikkelt en verkoopt, heeft in de voorbije crisismaanden zware klappen gekregen. Uit de kerst- en nieuwjaarscijfers blijkt dat de verkoop maar liefst 93 procent achteruitging in vergelijking met vorig jaar. OLPC verkocht slechts 12.600 laptops, goed voor 2,5 miljoen dollar.

Initiatiefnemer Nicholas Negroponte ziet die evolutie met lede ogen aan maar zegt te blijven doorgaan. Hij moet wel toegeven “niet meer het nieuwste verhaal te hebben”, door de opkomst van modernere en goedkopere laptops.

De organisatie heeft de helft van de 64 werknemers op straat moeten zetten, de andere helft zag zijn loon ingeperkt. Het jaarbudget van OLPC, 12 miljoen dollar, wordt beperkt tot 5 miljoen dollar.

Negroponte kondigde aan dat er een spin-off komt van de Zuid-Amerikaanse activiteiten. De focus van OLPC zal voortaan liggen op Afrika, Midden-Oosten, Afghanistan en noordwest-Pakistan. Het bedrijf stopt de ontwikkelingen van een besturingssysteem voor de OLPC. Het overgebleven personeel wordt gezet op de ontwikkeling van een goedkope laptop van de tweede generatie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content