Ook outsourcing crisisgevoelig

27/08/09 om 10:10 - Bijgewerkt om 10:09

Bron: Datanews

Hoewel ze er zelden breed mee uitpakten, hebben it-directies lange tijd gedacht dat outsourcing een ideale oplossing was om kosten te besparen. Ze werden daarin gesterkt door de argumenten van de dienstverleners. Nu lijkt het outsourcingmodel echter zijn beste tijd te hebben gehad.

Hoewel ze er zelden breed mee uitpakten, hebben it-directies lange tijd gedacht dat outsourcing een ideale oplossing was om kosten te besparen. Ze werden daarin gesterkt door de argumenten van de dienstverleners. Nu lijkt het outsourcingmodel echter zijn beste tijd te hebben gehad.

De Belgisch-Nederlandse bankgroep ING bijvoorbeeld heeft beslist niet langer op grote schaal uit te besteden. In september 2006 sloot de bank nog een groot outsourcingcontract met RR Donnelley (toen nog Astron) voor zijn printing- en mailactiviteiten in Nederland, België en Polen. Nu werd echter beslist om deze diensten weer intern uit te voeren. De operatie zou eind dit jaar voltooid moeten zijn. In Nederland zullen zowat 750 personen bij ING aan de slag gaan, bij ons gaat het om ca. 80 medewerkers. RR Donnelley had voor het contract met de bankgroep zelfs een filiaal opgericht in ons land (omzet van 5,4 miljoen euro in 2007, met 88 medewerkers). Overigens liep ook het outsourcingcontract voor workplacemanagement met Accenture, Atos Origin, Getronics en KPN ook niet meteen van een leien dakje.

Ook de it-departementen van andere bedrijven overwegen om, gezien de dalende omzetcijfers, bepaalde diensten weer intern uit te voeren. Zo kunnen er banen behouden blijven, zonder extra kosten. Voorbeelden hiervan vinden we onder meer terug bij Agfa en bij ICO (International Car Operators), die nu liever hebben over co-sourcing of selectieve uitbesteding.

Onze partners