Op den boemeltrein

Is het toeval dat er deze week tussen Brussel en Mechelen enkel boemeltreinen werden ingezet? Om aan te tonen dat er dringend geïnvesteerd moet worden in het spoor?

Is het toeval dat er deze week tussen Brussel en Mechelen enkel boemeltreinen werden ingezet? Om aan te tonen dat er dringend geïnvesteerd moet worden in het spoor?

30 miljoen euro per jaar, dat is wat Infrabel investeert in het automatisch TBL1+ remsysteem. Tegen 2013, over drie jaar pas, is 80 procent van de duizend geselecteerde seinpunten (in totaal zijn er 9.000) geïnstalleerd. Als ik goed kan tellen, dan wordt er de komende jaren 90 miljoen euro geïnvesteerd in een systeem dat nog niet eens alle risicopunten zal afdekken. En dan hebben we het nog niet eens over de installaties in de treinstellen zelf.

Grote bedragen vragen echter om makkelijke vergelijkingen. 120 miljoen euro, dat is ongeveer de geraamde prijs voor het nieuwe station in Bergen. Het prestigieuze station in Luik, getekend door toparchitect Calatrava, kostte in totaal 312 miljoen euro…

Het komt er op aan prioriteiten te definiëren, toch? Maar investeringen is één, visie, inzicht én ervaring is nog wat anders. Gelijk welke ex-cabinetard nu de zwarte piet voor de verkeerde beslissingen wordt doorgespeeld, voor technologische beslissingen heb je een breedhoeklens nodig.

Europa heeft totnogtoe slechts één technologie met succes geïntroduceerd. Het GSM-netwerk is inmiddels wereldwijd geïmplementeerd, maar het heeft ook tien jaar geduurd voordat het echt van start ging. Toen de eerste netwerken in 1991 live gingen, waren er zelfs geen toestellen. GSM stond toen voor ‘God Send us Mobiles’.

Het digitale TETRA-netwerk voor de politie- en hulpdiensten is slechts in een handvol landen geïnstalleerd. Ook bij ons heeft het ASTRID-netwerk de grootste moeite om aan te pikken met nieuwe datatoepassingen. Voor de leveranciers is de schaal van het project gewoon te klein om verder fors te investeren in nieuwe technologie. Europa heeft dus ook op dat vlak geen al te beste reputatie.

Een technologische keuze maken mag dus niet over één nacht ijs gaan, maar het hoeft ook geen vier of vijf winters te duren zoals in ons land. Getalm is immers nefast en leidt tot rampen zoals in Buizingen. Pécrot is nu bijna tien jaar geleden en nog is er geen doeltreffend systeem vóór 2013. We blijven op ‘den boemeltrein’ zitten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content