OPINIE: Choose to win

14/06/2012 - 14:00

Bart Becks

Bart Becks

Een paar weken geleden schreef Ramon Suarez, een van de bezielers van Betagroup en een aantal andere organisaties die starters ondersteunen, een artikel over de Brusselse startup scene. Hij vernoemde een aantal mooie bedrijven.

Hij sprak over Storify, opgericht door Xavier Damman, dat gebruikers helpt bij het creëren van verhalen via social media. Xavier is een ex-Skynet medewerker, die een paar jaar geleden de moedige stap zette om naar San Francisco te verkassen, waar hij het nodige kapitaal vond voor zijn interessante businesscase.

Het tweede bedrijf dat hij vermeldde was Scanadu, een bedrijf dat ontsproot uit het eerste Brusselse Startup Weekend, waar ik destijds in de jury zat samen met Brice Le Blévennec en Vincent Van Quickenborne. Scanadu haalde ook kapitaal op, en verhuisde naar Berkeley, dichtbij San Francisco.

Hij had het ook over Checkthis, een bedrijf gestart door Frédéric della Faille. Deze Brusselaar werd opgepikt door Seedcamp, en kwam zo op de VC radar. Deze week haalde ook hij bijna een miljoen dollar op, en ook hij verhuist: naar New York.

Het vierde bedrijf, waren er meerdere, namelijk onze ‘angels’, waarin we naast SonicAngel en FilmAngel.TV, nu ook Fashion (angel) en Angel.me voor starters opstellen. Zo proberen we de artiesten, cineasten, designers en startups op een nieuwe manier te lanceren.

Al die verhalen geven mij een dubbel gevoel.

Eerst en vooral: wow en bravo aan iedereen. Een bedrijf starten, een product in de markt zetten en daarna investeerders vinden is niet evident. Het toont bovendien aan dat er heel wat straffe ideeën en ondernemers zijn. Ik vermeld nu een aantal Brusselse bedrijven, maar ik kan net zoveel over Gent, Namen of Limburg spreken.

En don’t get me wrong: een bedrijf starten is hard werken. Keihard. Ik denk niet dat ik al ooit meer uren gewerkt heb als de voorbije 2 maanden. Maar het gevoel iets te realiseren, van een team samen te brengen dat in iets gelooft, en te merken dat een idee aanslaat valt met niets te vergelijken.

Eerlijk: het is erg moeilijk om vanuit België te ‘internationaliseren’, dus als ik zie dat zowel Rudy Thomaes en Claire Tillekaerts, vanuit respectievelijk het VBO & FIT (Flanders Investment & Trade) als heel wat anderen keer op keer het belang van buiten de grenzen te kijken benadrukken, kan ik dat alleen maar toejuichen.

Anderzijds geeft het stilaan het gevoel dat veel straffe ideeën en ondernemers het land aan het verlaten zijn. Ik vermeld dan niet eens Dries Buytaert (Drupal, Aquia), Davy Kestens (Twitspark) of Sebastien de Halleux (Playfish).

Moeten we er alles aan doen om die starters in het land te houden. Of moeten we ze net aanmoedigen om te vertrekken ?

Mijn antwoord is: allebei.

Enerzijds moet elke ondernemer gaan waar hij het meeste kans op slagen heeft. En als dat Silicon Valley, Berlijn of Singapore is, dan moet men gewoon vertrekken. We hebben niet méér starters nodig, we hebben succesvolle starters nodig. Liefst zelfs internationaal succesvolle starters. Indien een aantal onder hen daarin slaagt, zal dat een onwaarschijnlijke meerwaarde en een dikke duw in de rug geven aan ervaring, kennis, netwerken en misschien zelfs nieuw kapitaal.

Anderzijds moeten we er alles aan doen om meer ondernemers en starters ‘goesting’ te geven. Minder administratieve last, wat minder belastingen en loonlasten, wat meer innovatiesteun. Iedereen is het daar wel over eens, en er gebeuren goede zaken. Ze mogen een beetje sneller, maar ik denk dat het besef aan het groeien is dat werkgelegenheid er kan komen door ons KMO-dna te combineren met innovatie.

Kiezen om te winnen, is ook kiezen om trots te zijn en te stimuleren.
Maar intussen moeten we ook investeren in waar wij hier in België goed zijn. In chiptechnologie, zoals de Vlaamse regering samen met IMEC doet. In technologie en media, wat via het MIX en het IBBT gebeurt. Onvoorwaardelijk domeinen en bedrijven kiezen waarin wij kunnen uitblinken, ze steunen en stimuleren. En vooral die succesvol maken. We moeten kiezen om succesvolle bedrijven te creëeren.

Dat blijft het grote verschil met de VS of met heel wat andere landen.

Het hele ecosysteem beslist daar om samen een bedrijf te financieren en te ondersteunen, dat bedrijf te laten groeien. Er wordt geen afwachtende houding aangenomen om te zien of ze in de lokale regio succesvol kunnen zijn, waarna er langzaamaan gefinancierd kan worden, er wordt onmiddellijk en snel richting marktleiderschap gedacht.

De VC’s, overheid en het ganse ecosysteem kiezen LinkedIn, Facebook, Yelp, Tesla uit als toekomstige winnaars. Of vroeger HP, Oracle, Google of Genentech. Alles wordt dan in het werk gesteld om globale spelers van te maken. Ze kiezen domeinen en mogelijke winnaars, en investeren dan enorm veel en geven alle mogelijke steun. Iedereen speelt dan zijn rol. Iedereen trekt mee aan de kar om succes te creëren en zo is ook iedereen samen trots, sterk en wordt er enorm veel waarde gecreëerd. En succes stimuleert.

We kunnen daar uiteindelijk veel over filosoferen, maar Richard Branson zei het een paar weken nogal duidelijk: Let’s just do it.

Bart

Bart Becks is medeoprichter van SonicAngel.com, FilmAngel.TV en Angel.ME. Daarnaast is Becks voorzitter van de Raad van Bestuur van het IBBT, en Bestuurslid bij RMB/RTBf.
Voorts is/was Bart betrokken bij een aantal start-ups, zoals Storify, Netlog, Mobile Vikings, Zamante en InThePocket. In het verleden was hij ceo van Belgacom Skynet, en Vicepresident Innovation & New Media van de Pan-Europese mediagroep SBS/ProSiebenSat1. Hij woont afwisselend in België en Los Angeles met zijn echtgenote en zoontje Charlie.

Connect: @bartbecks – bart@sonicangel.com - www.flyingchaz.com

Data News in je nieuwsoverzicht op Facebook

 

   

Reageer

Nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News dagelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Start-ups maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Jobs wekelijkse nieuwsbrief

E-mail:
 

Whitepapers

 
 

Wij raden ook aan