Opleiding, de ultieme motivator

Het lijkt erop dat de ict-industrie zich langzamerhand heeft hersteld van de uppercut die ze in 2001 kreeg. Eindelijk hebben de bedrijven weer wat ademruimte en maakt de topic ‘besparen’ tijdens meetings plaats voor ‘investeren’.

Het budget voor opleidingen groeit dus, al vertaalt zich dat niet rechtstreeks in een toename van het aantal cursusdagen per personeelslid. Gerichte trainingen, waarin de ict’er zo veel mogelijk informatie opneemt in een zo kort mogelijke tijd, is het nieuwe codewoord. We polsten enkele opleidingsbedrijven naar nieuwe trends in die markt.Er is een schaarste aan ict-personeel op de arbeidsmarkt. En dat is eigenlijk wel goed nieuws voor de opleidingsbedrijven, want er worden hierdoor heel wat mensen omgeschoold tot informatici. Maar toch is dit niet de enige motivatie om mensen naar een cursus te sturen. “Goed personeel aanwerven is één zaak, het ook houden is een andere”, weet Dirk Phlips, operations manager van John Cordier Academy. “Het is dus een noodzaak om je ict’ers genoeg uitdagingen voor te schotelen om hun werk graag te blijven doen. Bijscholingen zijn hiervoor heel effectief. Dat merk je trouwens al bij het aanwerven. Vroeger was een sollicitant alleen geïnteresseerd in de jobinhoud en het salaris. Nu vragen jongelui meer en meer wat ze zoal zullen bijleren bij hun potentiële toekomstige werkgever.”Snelle kennisEen gevolg van het gebrek aan ict’ers is dat de beste krachten nagenoeg onmisbaar zijn voor een bedrijf. Die goudhaantjes stuur je niet zomaar voor twee weken op cursus. “Daar waar vroeger een ict’er makkelijk naar vijf cursussen werd gestuurd, is dat vandaag de dag nagenoeg ondenkbaar”, vertelt David Wouters, business unit manager van Dolmen ons. ‘Nu is het zaak om alle informatie die een ict’er nodig heeft voor zijn job te bundelen en die vaardigheden snel aan te leren. Dat kan alleen met op maat gemaakte trainingen, dé trend in de sector op dit moment.”Hoe de cursussen worden ingevuld, valt volledig te bespreken met de betrokken bedrijven. Vaak wordt tegenwoordig gekozen voor echt gerichte cursussen, waarbij de leraars als het ware op de werkvloer hun uitleg komen doen. Zo wordt vermeden dat de cursist tijd verliest met het aanleren van voor hem ‘nutteloze kennis’. Natuurlijk kost het de bedrijven meer om een cursus op maat te laten maken, maar die kost wordt voor een groot deel gerecupereerd door de tijdsduur van de training in te korten.Volledige outsourcing van opleidingenSteeds meer bedrijven willen één partner voor al hun opleidingen. “Vaak laten de bedrijven het volledig aan ons over om alles te organiseren en uit te stippelen welke cursussen elke informaticus precies nodig heeft”, zegt Serge Pensaert, ceo van Keyjob Training. “Ze leggen eigenlijk alleen de eindcompetenties vast; wij staan in voor de invulling van het lessenpakket. Meestal beginnen we een kleine test van alle informatici, gewoon om hun niveau te kennen. We differentiëren dus in groepen met een gelijk niveau, waarvoor we het leertraject vastleggen. Pakweg drie weken na het volledige cursustraject nemen we nog een test af om te zien of de competenties uiteindelijk gehaald zijn. Dat is niet alleen interessant voor ons, maar ook voor bepaalde bedrijven waar aan het bezitten van een bepaalde kennis bijvoorbeeld een loonsverhoging vasthangt.”Een extra voordeel van het vertrouwen in één bedrijf is dat de opleiding veel beter gespreid wordt in de tijd. Vroeger durfden firma’s wel eens met een ‘big bang’ te werken, waarbij een hele afdeling voor een maand op cursus werd gestuurd. Dit alleen maar om de kalenderplanning van de opleidingsbedrijven te volgen. Ondenkbaar is dat nu. Als er nauwkeurig wordt gepland, dan is elke werknemer pakweg één dag in twee weken op cursus, wat nauwelijks gevolgen heeft voor de workflow. Dat bedrijven graag werken met eenzelfde opleidingsaanbieder, betekent trouwens niet dat dit instituut voor àlle trainingsonderdelen een gespecialiseerde lesgever in dienst heeft. Voor cursussen die ze niet zelf aanbieden, huren ze gewoon een externe expert in.Blended trainingE-learning is een toverwoord dat op zijn zachtst gezegd gemengde gevoelens opwekt. De een is razend enthousiast terwijl een ander het maar niks vindt. Het gros van de Belgische opleidingsbedrijven staat niet echt positief tegen leren via het internet. Er wordt dus nauwelijks in geïnvesteerd. “Een volledige en goede online cursus ontwikkelen is bijzonder arbeidsintensief”, weet David Wouters van Dolmen. “Voor een kleine markt als België is het nagenoeg onbegonnen werk om zoiets rendabel te maken. Daarom bieden we geen volledige e-learningpakketten aan. We weten trouwens dat het niet echt gemakkelijk is om een zuivere internetcursus te volgen. Amper 5 procent van de ict’ers haalt evenveel uit een e-cursus als uit een gewone training. Dat wil nog niet zeggen dat we het internet volledig links laten liggen, want vaak bieden we opleidingen op maat aan die voor een deel in een klas en voor een deel via zelfstudie gedaan worden. Zo krijg je dus het beste uit de beide werelden: de flexibiliteit van e-learning met de mogelijkheid om direct contact te hebben met een lesgever.”RIP kalendertrainingIs het einde van de klassieke open trainingen, waarin ict’ers voor een welbepaald aantal dagen in groep les volgden, dan voorgoed voorbij? “Tja, we zien de vraag naar dergelijke opleidingen verminderen”, zegt Peter Coppens, business unit manager Training & Productivity Services van Xylos. “Op dit moment is ongeveer de helft van onze opleidingen open trainingen, terwijl de andere helft maatwerk is. Met name opleidingen over nieuwe technologieën, waar vooral systeemadministratoren naartoe komen, vinden nog dikwijls op de klassieke manier plaats. Een beetje logisch, want op het moment dat de training gevolgd wordt, is die technologie zelden aanwezig in het bedrijf. Zo goed als onmogelijk om een opleiding op maat te maken dus. De meeste andere cursussen die we geven zijn echter maatwerk.”Keyjob Training zag de vraag naar open trainingen zelfs dalen van 2/3 van de omzet (twee jaar geleden) tot amper 30 procent. Ceo Pensaert ziet nog een andere reden voor het verminderen van de populariteit van klassikaal lesgeven. “Het is logisch dat vooral medewerkers van kleine bedrijven zich inschreven op open trainingen. Voor amper twee mensen een cursus op maat laten uitwerken is gewoon te duur. Die kmo’s maakten vaak gebruik van opleidingscheques om de cursussen te betalen. Nu die zijn weggevallen, stellen we ook een merkbaar mindere vraag naar open trainingen vast.”Alleen John Cordier Academy noteert een kleine opleving van de klassieke trainingen. Daarvoor heeft Phlips een goede reden: “Nu de bedrijven het goed doen, willen ze hun personeel wel eens een extraatje geven. Een training buitenshuis is zoiets: ze zitten in een mooie accommodatie, gaan ‘s middags lekker eten en kunnen heel effe alle stress van de job van zich afschudden. Dat mag je toch ook niet onderschatten.”Hot or not?Precies vertellen wat op dit moment de populairste opleidingen zijn is een moeilijke opgave, want zowat alle geïnterviewden hadden een ander prijsbeest op stal. Toch lijkt de vraag naar pure programmeeropleidingen (C++ of Java bijvoorbeeld) te dalen bij de opleidingsbedrijven. Wie zo’n cursus wil volgen gaat immers sneller naar een hogeschool of de VDAB. Wat sommige opleidingsbedrijven trouwens als oneerlijke concurrentie bestempelen, omdat het door de staat gesubsidieerde instituten zijn.Ook opvallend is dat de voorkennis bij de gebruikers steeds beter wordt. “Vooral bij cursussen van bijvoorbeeld Office is dat duidelijk. De tijd dat we aanleerden op welke button je moet klikken om in Outlook een mail te versturen is voorgoed verleden tijd. Nu krijgen we bijvoorbeeld de vraag hoe je je mailbox beter beheert”, klinkt het bij Dolmen.Een opvallende trend vorig jaar was de vraag naar computeropleidingen voor niet-ict’ers. Ook een hr-manager werkt immers de hele dag met een computer, terwijl hij eigenlijk maar half weet hoe dat ding werkt. Die basiscursussen in (vooral) Office waren vorig jaar behoorlijk populair, maar die groei lijkt nu stilgevallen. Wellicht ging het om een inhaalmanoeuvre.Blijven groeienMet 2006 hebben de opleidingsbedrijven dus een goed jaar achter de rug, nagenoeg vergelijkbaar met de gouden tijd van vlak voor 2001. Maar zet die positieve trend zich verder? ‘Ja!’, klinkt het uit alle hoekenk. De eerste maanden van 2007 toonden al een verbetering ten opzichte van het jaar daarvoor aan, en het orderboekje is ook voor na de zomer weer goed gevuld. Peter Coppens van Xylos geeft uitleg: “Wij zijn een Microsoft Certified Partner, en dus heel erg met die softwaregigant verbonden. Als Redmond beslist om een jaar geen belangrijke programma-updates door te voeren, dan voelen we dat uiteraard. Maar met Exchange Server 2007, SharePoint, Windows Vista en Office 2007 denk ik dat we dit jaar zeker op rozen zitten.”Ook andere bedrijven vertrouwen voor een deel op de Microsoftkaart om hun jaar goed te maken. “In 2008 zullen veel bedrijven overschakelen naar Windows Vista”, weet Serge Pensaert van Keyjob Training. “Uiteraard duurt een cursus in dat nieuwe besturingssysteem geen week; een halve dag is genoeg om de verschillen met Windows XP uit te leggen. Maar als een groot bedrijf meteen een duizendtal werknemers op zo’n cursus stuurt dan is dat een grote stroom inkomsten voor ons.”Toch wil Marc Crauwels, gedelegeerd bestuurder van Info Support, het hoerageroep wat temperen. “Natuurlijk is het goed dat de bedrijven weer winst maken en investeren in opleiding. Toch ben ik bang dat er wat te veel met geld gegooid wordt. Dat is niet alleen zo voor trainingen; ik heb al gehoord van ict’ers die voor absurd hoge bedragen worden weggekocht uit ondernemingen. Ik vrees een beetje dat de geschiedenis zich zal herhalen en er binnen een jaar of vijf weer een flinke crash volgt.”Toch houden sommige bedrijven terdege rekening met de prijzen, die soms heel sterk verschillen. Bepaalde aanbieders geven trainingen tegen ‘dumpingprijzen’ volgens hun concurrenten. Zeker als het om cursussen gaat die er ogenschijnlijk identiek uitzien, zijn de klanten wel eens geneigd om voor de goedkoopste te kiezen.Wie wil een certificaat?”Het belang van certificering is in België niet zo groot”, weet Dirk Phlips van de John Cordier Academy. “We zijn ook actief in Nederland, en daar is een certificaat prioritair. In ons land neemt de interesse zelfs af, heb ik de indruk. Een mogelijke reden hiervoor is, dat de bedrijven bang zijn dat zo’n certificaat te aantrekkelijk is op de arbeidsmarkt, waardoor ze hun personeel zullen kwijtraken.”Dat uitgerekend Marc Crauwels van het van origine Nederlandse Info Support de houding van de Belgische bedrijven onzin vindt is niet verwonderlijk. “Werknemers vertrekken nooit of toch zeer zelden uit een onderneming waar ze echt tevreden zijn. En geloof me: als ze een andere job willen dan zullen ze die snel genoeg vinden, certificaat of niet. Het is dus absurd om certificering als een bedreiging te zien. Het is net een goede motivatie voor een ict’er, waardoor hij meer geneigd zal zijn om bij het bedrijf te blijven!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content