Opnieuw stroompanne bij Scarlet

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Zaterdagavond is de stroom in het Scarlet-datacenter in Vilvoorde uitgevallen. Omdat de back-upgenerator het liet afweten, werden alle colocation én residentiële klanten getroffen door de panne.

Zaterdagavond is de stroom in het Scarlet-datacenter in Vilvoorde uitgevallen. Omdat de back-upgenerator het liet afweten, werden alle colocation én residentiële klanten getroffen door de panne.

Om vijf voor negen ‘s avonds viel de elektriciteit uit in Vilvoorde. Gedurende 12 minuten lag ook het hele datacenter van Scarlet plat. “De switch van het netwerk naar de reservestroomgeneratoren heeft het laten afweten”, aldus sales- en marketingdirecteur Marnix Kuypers van Scarlet. “We hebben onze excuses aangeboden aan onze grote klanten.”

COO Frederik Poelman van het Gentse hostingbedrijf Combell (dat via Easyhost een belangrijke klant is van Scarlet) is nochtans niet opgezet met het voorval. “Het is de tweede keer in tien maanden tijd dat het datacenter van Scarlet hapert door een stroompanne. Dat is twee keer te veel. Je plaatst je servers juist bij hen om zeker te kunnen zijn dat er zich geen pannes voordoen. Eigenlijk is het onaanvaardbaar dat de generator niet kan overnemen als de elektriciteit uitvalt.”

Een officiële mededeling over de onderbreking van de dienstverlening werd niet verstuurd. “Maar we hebben wel meteen een boodschap op onze website geplaatst, en onze grote klanten werden allemaal de avond zelf nog gecontacteerd en begeleid”, aldus nog Kuypers. “De impact op de residentiële klanten zal sowieso klein geweest zijn. De meeste ADSL-klanten hebben gewoon even zonder internet gezeten. That’s it.

Voor Easyshost/Combell is de impact groter. “Een panne heeft vaak een hele kettingreactie tot gevolg, dat was dit keer niet anders. Drie van onze servers die we in beheer hebben bij Scarlet waren defect”, zegt Poelman. “Daarnaast zijn er nog een tiental openstaande zaken bij onze colocation-klanten, zoals defecte firewalls en defecte netwerkapparaten. Alles opnieuw moeten opstarten gaat soms erg moeilijk.”

Poelman vindt ook dat de communicatie naar zijn bedrijf toe te wensen over laat. “Pas zondag om half vier in de namiddag hebben wij een mailtje van Scarlet ontvangen, en daar stonden maar weinig details in. We zijn nu nog steeds aan het lobbyen voor meer informatie. Dat zegt toch wel iets over de procedures bij het dochterbedrijf van Belgacom. In elk geval gaan we om een audit vragen van alle systemen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content