Oracle CRM: eerder samenwonen dan integreren

Oracle stelde gisteren zijn nieuwe CRM-organisatie voor, het locale niveau incluis, na de overname van Peoplesoft en vooral Siebel. Momenteel is het vooral zaak de klanten te verzekeren “dat er in feite niets verandert”.

Laten we beginnen met de mensen: de “uitgebreide” CRM-afdeling van Oracle wordt op Europees niveau geleid door de Fransman Loic Le Guisquet, afkomstig uit Oracle (en dus niet uit Siebel). Hij rapporteert niet aan de Amerikaanse CRM-afdeling, maar rechtstreeks aan Sergio Giacoletto, de executive vice-president EMEA van Oracle. Dat toont duidelijk dat Oracle, in tegenstelling tot het zeer Amerikaanse Siebel, de CRM-benadering wil “europeaniseren”.Op Belgisch niveau wordt de CRM-business geïntegreerd in een commerciële Benelux-entiteit, met de Nederlanders Sandra Wasseur en Wim den Besten als vertegenwoordigers, beide “veteranen” van Siebel. Oracle gaf aan dat Siebel de hoeksteen zou vormen van het toekomstige, geïntegreerde aanbod Fusion CRM.Op het niveau van de werknemers zal de Siebel-erfenis dominant zijn doorheen de nieuwe CRM-organisatie. Wim den Besten wilde geen details geven over het aantal mensen dat actief is binnen de CRM-activiteit van oracle Benelux. Hij herhaalde wel dat zo goed als alle ex-Siebel-mensen gebleven zijn. Dat is blijkbaar minder het geval voor de ex-Peoplesofts (het ging hier inderdaad dan ook over een ‘vijandige’ overname). Peoplesoft CRM was bij ons relatief goed vertegenwoordigd, vooral bij Belgacom en de Vlaamse Gemeenschap. Wim den Besten wilde die klanten geruststellen voor wat betreft het aantal beschikbare PeopleSoft resources. “We hebben de experts van PeopleSoft gehouden en we kunnen zo nodig steunen op een internationaal netwerk.”Wat de ‘roadmap’ van de verschillende producten betreft, lijkt Oracle CRM momenteel erg op een LAT-relatie. De boodschap is dat er niets verandert voor de klanten: de volgende 12 maanden zal Oracle Siebel 8.0 lanceren, Oracle E-Business Suite CRM 12.0, PeopleSoft 9.0 en JD Edwards CRM 8.12. Oracle heeft overigens pas een “Applications Unlimited”-programma gelanceerd, dat de support voor bestaande productlijnen bevestigt naast de eerste versie van het geïntegreerde Fusion-aanbod, dat er in 2008 aankomt. Oracle bevestigt ook dat het de bestaande (vooral Siebel-)partnerrelaties wil behouden.Het is dus nog wachten op de eerste kruisbestuiving tussen de producten van Oracle en Siebel. Op marketingniveau laat Oracle de keuze nog open. Momenteel heeft het bedrijf nog niet beslist op welke productlijn het de kmo-strategie gaat enten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content