Oracle doet zijn huiswerk na de aankopen

Met aankopen als Siebel en Peoplesoft heeft Oracle wel wat werk aan de winkel om zijn werking en organisatie op het nieuwe aanbod af te stemmen. Wat niet verhindert dat Oracle Belux in the voorbije boekjaar beter dan verwachte resultaten behaalde.

Het lijkt een ‘voorspelling die zichzelf vervult’ als Oracle’s Larry Ellison eerst een consolidatiegolf voorspelt en dan zelf een hele rits bedrijven opkoopt. Maar, stelt Xavier Verhaeghe, managing director Oracle Belux, het was wel om beter aan de noden in grote en middelgrote bedrijven tegemoet te komen. En de Belux organisatie lijkt in het voorbije jaar daarin geslaagd te zijn, want Verhaeghe kan wijzen op een omzetgroei met ca. 22 à 23 %, wat “de verwachtingen overtrof, ook inzake marges.” Daarmee “zitten we in de ‘Top vijf’ van EMEA.” Die verhoging kan overwegend worden toegeschreven aan de stijging van de licentieverkoop (van eigen Oracle en overgenomen producten), want Oracle wil “de omzet uit consultancy gelijk houden, ten gunste van de partners.” Het gaat tevens om de klassieke verkoop van licenties, veeleer dan het nieuwe ‘subscription’-model (dat veeleer voor niet-strategische toepassingen wordt aangewend, meent Verhaeghe). Ook vandaag overweegt nog de database-gerichte omzet, gevolgd door deze uit toepassingen en middlewareproducten. Alle drie groeien, verzekert Verhaeghe, die onder meer wijst op de stijgende vraag bij de partners naar training over Oracle middlewareproducten als bewijs van het groeiend belang van deze productgroep.Inzake organisatie telt Oracle Belux vandaag ca. 320 werknemers, met nog een rits vacatures. Deels is dat omdat een aantal Belux werknemers doorgroeien naar functies in meer internationale context, terwijl ook personen met klantgerichte, verticale marktkennis rond toepassingen worden gezocht. In België is dat naast de drie klassieke sterkhouders van Oracle – Overheid, Communicatie en Financiële wereld (elk goed voor ca. 18 à 23 % van de omzet) – ook nog de gezondheidssector (ca. 9%, met vorig jaar een stevige vooruitgang) en ‘general industry’ (waaronder farmaceutische bedrijven, reis- en transportondernemingen). Voorts wordt ook gewerkt aan bijkomende diensten zoals een ‘service delivery module’ (die klanten kunnen bijstaan bij de implementatie van producten) en ‘implementation management program’ (dat toekijkt op implementaties door door partners). Ook zet Oracle een aantal initiatieven door waar bedrijven al voor hun overname door Oracle mee waren begonnen, zoals een eigen, aangepast ‘sales & marketing’-team voor ‘Siebel on demand’ (een online crm-service).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content