Oracle 'in memory' is geen Hana

24/09/13 om 05:30 - Bijgewerkt om 05:30

Bron: Datanews

De tweede dag van Oracle Open World werd er een van 'big data' en cloud, met Oracle president Hurd die een vergelijking met SAP's Hana afwees.

Oracle 'in memory' is geen Hana

© Belga

A rato van de huidige kostprijs per Terabyte, moeten de vier grootste banken in de VS in de komende jaren ca. 700 miljoen dollar per jaar besteden aan de groeiende data)opslag noden. "Niet zo makkelijk om aan je CFO uit te leggen," meent Mark Hurd, president van Oracle tijdens zijn keynote. Ze hebben dan ook nood aan de 'big data' producten die Oracle aanbiedt, met onder meer sterke compressievoorzieningen.

Daarmee was meteen de toon gezet voor de tweede dag van Oracle Open World in San Franciso, waar big data-toepassingen aan bod kwamen, onder meer bij klanten als Airbus en de NYSE beurs. Hurd wees daarbij radicaal een vergelijking met SAP's Hana in memory databse af. "Die moet worden geprogrammeerd, terwijl de Oracle in memory technologie simpel een kwestie is van een schakelaar omzetten en gheen codeer werk vereist. Vergeet hen!"

Cloud en 'engineered systems'

Bij het cloud-gebeuren stonden aankondigen in het 'human capital management', met updates van de Oracle HCM cloud en de Oracle Talent Management Cloud producten. Daarin werd onder meer extra aandacht aan 'social media' en 'mobiele' aspecten besteed.

Hurd verdedigde tevens de verkoop van de 'engineered systems' (zoals Exadata, Exalogic etc), want "met 60 procent gegroeid, met 40 procent van de verkochte systemen bij bedrijven die hiervoor nog geen klant waren bij Oracle."

Een ineenstorting van de omzet wijst hij dan ook af, door te wijzen dat met goedkopere systemen nu meer vermogen wordt geleverd. Ook wordt nog meer aandacht besteed aan de verkoop van 'Oracle op Oracle' - toepassingen op Oracle technologie en Oracle technologie op Oracle hardware.

Prikjes uitdelen

Traditiegetrouw zijn er ook de prikjes die bedrijven elkaar uitdelen. Zo had Salesforce.com - ondanks verbeterde relaties toch nog steeds een stevige concurrent van Oracle in het CRM gebeuren - opnieuw reclameaffiches in de kiosken voor het Moscone convention center hangen. En ook dit jaar had Oracle er weer planten en boompjes voor geplaatst. De kroon spande evenwel SAP, dat met een team van een vijftal vliegtuigjes met rookwolkjes de boodschap 'SAP, broadest cloud portfolio" aan de mooi blauwe hemel schreef...

Lees meer over:

Onze partners