Oracle koopt Involver

© Wikimedia Commons
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Oracle lijft alweer een ‘social media’ bedrijf in.

Oracle neemt Involver over: al de derde ‘social media’ overname in twee maand tijd.

Involver is een kleine start-up in San Francisco die met ‘social markup language’ (sml) een ontwikkelingsplatform aanbiedt voor social media marketingcampagnes. Zelf noemt Involver zich een ‘Facebook marketing developer’. Het bedrijfje is al in 2007 opgericht en heeft met Don Beck een ceo die ervaring heeft met andere grote it-spelers als IBM en Adobe.

Voor Oracle is dit na Vitrue en Collective Intellect al de derde overname in twee maand met ‘social media’ als rode draad. Het illustreert hoe het softwarebedrijf puzzelstukken aan het inkopen is om een ‘social media platform’ uit te bouwen, of om de bestaande portfolio uit te breiden met ‘sociale’ verlengstukken. Ongetwijfeld zal het niet lang duren vooraleer we technologie uit de recente overnames zullen zien opduiken in Oracle-databases of andere infrastructuur. Officieel heet dat in het persbericht dat Oracle “samen met Involver het meest geavanceerde cloudgebaseerde social media platform zal creëren voor zowel marketing, sales als dienstverlening.”

Eind mei kocht Oracle met Vitrue ook al een cloudgebaseerd ‘social marketing’-platform. In juni kondigde de softwarereus dan weer aan dat het Collective Intellect overgenomen had: een bedrijf dat gespecialiseerd is in het analyseren van online communicatie, voornamelijk sociale media, via ‘text mining’ en analytische software.

Leg de puzzelstukjes samen en het moge duidelijk zijn dat Oracle de concurrentie aangaat met spelers als Salesforce.com. In mei nam Salesforce.com nog Buddy Media over, nadat het eerder ook al Radian6 kocht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content