Oracle, social en Saas

03/10/12 om 09:25 - Bijgewerkt om 09:25

Bron: Datanews

Dag twee van Oracle Open World werd gedomineerd door 'social' en 'Saas'.

Oracle, social en Saas

Dag twee van Oracle Open World werd gedomineerd door 'social' en 'Saas'. Dat was niet anders tijdens Larry Ellison's tweede keynote. Het boodschappenkarretje van Oracle is de voorbije jaren lekker volgeladen met 'social' bedrijven, zodat de nadruk op het 'social' karakter van Oracle producten geen verrassing was op dag twee van Oracle Open World.

Ceo Larry Ellison benadrukte dat Oracle niet zomaar een afzonderlijke set social producten heeft (zoals, jawel, Salesforce.com) maar een complete, geïntergreerde 'social relationship management suite'. Die omvat een sociaal netwerk voor samenwerking in het bedrijf, het monitoren en opvolgen van opmerkingen over een bedrijf en zijn producten én social marketing.

In een demo toonde Ellison aan hoe de analyse van een gigantische dataset op basis van 4,9 miljard tweets - in combinatie met Oracle's 'big data' producten - uitviste wie de beste Olympische atleet was om Lexus auto's aan te prijzen in de VS (ter info, dat bleek de dubbele goud-winnende gymnaste Gabrielle 'Gabby' Douglas te zijn).

Ellison benadrukt voorts dat de sociale diensten in alle - nu ook - Saas toepassingen van Oracle zitten, want de 'social' voorzieningen zitten ingebouwd in het onderliggende platform. Op Oracle Open World werd onder meer een preview geboden van nieuwe 'social' diensten als 'social data & insight' en 'social sites'.

Oracle's Saas Daarmee hamerde Ellison ook op het Saas aanbod van Oracle, in het zog van de grote aandacht voor Oracle (private en publieke) cloud. "Oracle heeft meer Saas toepassingen dan eender andere leverancier," klonk Ellison met absolute stelligheid, en die Saas toepassingen zijn telkens 'best of breed' en modern, want op basis van Oracle's Fusion middleware. Ellison trok zo de lijn door die 's ochtends al was uitgezet door Thomas Kurian, Oracle's executive v-p product development.

"De software van Oracle kan op verschillende wijzen bij de klant worden bezorgd, waaronder via de cloud als Saas." Daarbij wordt gebruik gemaakt van dezelfde infrastructuur, platform en technologieën zoals bij de klant kan staan, wat hem de keuze biedt om van 'on premise' naar de cloud te stappen of omgekeerd.

De technologieën berusten op open industriestandaarden, de eindgebruiker heeft de controle in handen, en dank zij data-isolatie hoeft hij zich geen securityzorgen op dat gebied te maken.

Naast sociale diensten zijn ook business intelligence en mobile ondersteuning in het platform ingebakken, klinkt het nog. Kurian toonde onder meer een koppeling tussen 'social' diensten en activiteiten rond personeel (zoals personeelsbeheer, aanwervingen etc) aan.

Voorts ook... Op Oracle Open World en JavaOne nog wel wat andere producten aangekondigd. Van MySQL werd de 5.6 release candidate aangekondigd, evenals nieuwe commerciêle uitbreidingen voor de MySQL Enterprise edition (rond security en beschikbaarheid).

Op het 'mobiele' front was er de Oracle Fusion Tap voor de iPad, zodat vanaf deze tablet door middel van een native app toegang tot Oracle's clouddiensten mogelijk is.Ook voor Peoplesoft werden nieuwe mobiele toepassingen aangekondigd (Expenses, Approvals en Company Directory).

Tevens werd Netbeans IDE 7.3 ontwikkelingsomgeving nu ook voor downloading vrijgegeven, met onder meer HTML5 ondersteuning.

Onze partners