"Oude methodes werken niet voor mobiele apps"

18/08/14 om 10:48 - Bijgewerkt om 10:48

Bron: Datanews

Bedrijven die mobiele toepassingen op de werkvloer of voor klanten willen inzetten mogen niet terugvallen op de ontwikkelprocedures van traditionele applicaties. Vooral bij het testen is dat van belang.

"Oude methodes werken niet voor mobiele apps"

Bedrijven die mobiele toepassingen op de werkvloer of voor klanten willen inzetten mogen niet terugvallen op de ontwikkelprocedures van traditionele applicaties. Vooral bij het testen is dat van belang. Dat laatste stelt Gartner in zijn recentste onderzoek. Het trapt daarbij deels een open deur in, maar geeft tegelijk mee waar je als het bedrijf rekening mee moet houden.

De hoofdredenen waarom we anders moeten denken over mobile application development zijn dat er veel toestellen circuleren die onderling enorm verschillen (schermgrootte, OS, prestaties). Ook het al dan niet beschikbaar zijn van een netwerk (hetzij op wifi, 2G, 3G of 4G) speelt een grotere rol dan op laptops en desktops.

Volgens het onderzoeksbureau moet er meer aandacht zijn voor functionaliteit, prestaties, de belasting van het systeem en de gebruikservaring. Dit in combinatie met goede ontwikkelpraktijken. Tegelijk merkt het op dat het voor gebruikers niet makkelijk is om te omschrijven wat een app precies moet kunnen, wat het moelijk maakt om op basis van die feedback een goede app te ontwikkelen, zij het voor consumenten (B2C) of voor werknemers (B2E).

"Er zijn verschillende redenen waarom mobiele apps niet slagen. Het is een nieuwe categorie voor de meeste gebruikers en mobiele apps zijn beperkt door de aard van het platform en de schermgrootte," aldus research vicepresident Van Baker bij Gartner. "Dat maakt dat je een workflow van een volwassen desktop app niet zomaar kan overzetten."

Baker haalt ook aan dat het gebruik verschilt. Zo gebruiken we onze smartphone in kortere sessies en is er minder materiaal zichtbaar.

Niet enkel virtueel testen
Een deel van de problemen kan wel voorkomen worden door apps grondig te testen op toestellen die zowel qua schermgrootte als OS als connectiviteit verschillen. Voor B2C-apps komt daar bij dat ontwikkelaars best ook 'in the wild' testen en niet enkel op virtuele simulators.

Lees meer over:

Onze partners