Outsourcing faalt bij gebrek aan strategische visie

Onderzoekskantoor KPMG vertrok van een aantal resultaten van andere studies over het falen van it-outsourcingsprojecten. In eigen bevragingen zocht het bedrijf naar oorzaken en mogelijke oplossingen. Opvallend: vaak ligt de oorzaak van een falende outsourcing bij een gebrek aan een degelijke sourcingstrategie.

Een kwart van de it-outsourcingdeals voldoet niet aan de verwachtingen van de klant. Een vijfde van alle outsourcingrelaties loopt op een sisser uit binnen de twee jaar. En de helft faalt binnen vijf jaar. Dat zijn de conclusies van andere vooraanstaande onderzoeken van waaruit KPMG de eigen studie – ‘Sourcing in the Global Environment: The Challenge Ahead’ – begon. KPMG zocht vooral naar oorzaken en redenen en probeert een oplossing aan te reiken.Wat blijkt nu? Eén van de hoofdredenen dat outsourcingdeals faliekant aflopen is een gebrek aan strategische visie op de sourcing bij de klant zelf. Er is zelden een duidelijk bedrijfsoverkoepelend standpunt over hoe een outsourcing moet worden aangepakt en wat de juiste resultaten moeten zijn, laat staan dat de kwaliteit van de diensten überhaupt kan worden nagegaan.Ook een veelgenoemde oorzaak van een falende outsourcing, en KPMG bevestigt die na het eigen onderzoek, is het feit dat it-dienstverleners zich slecht kunnen inleven in de business van de klant. Opvallend hier is dat de oorzaak daarvan vaak bij de klant zelf zou liggen. De verantwoordelijken binnen het bedrijf zouden de complexiteit van de eigen business slecht kunnen inschatten, waardoor ze onvoldoende duidelijk communiceren naar de dienstverleners.KPMG levert in zijn paper een uitgewerkt stappenplan dat outsourcingdeals tot een succes moet maken. Centraal staan het bepalen van een bedrijfstrategie rond outsourcing, het vastleggen van een methodologie en het invoeren van een programma om de diensten te evalueren en in cijfers te gieten.Lees het volledige rapport [hier].

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content