‘Overheid moet werk maken van eCall’

Pieterjan Van Leemputten

De voorstellen voor een technisch en wettelijk kader zijn er, maar de overheid blijft treuzelen met de invoering van eCall, zeggen Agoria, Febiac en ITS.be.

eCall is een Europees project dat stelt dat alle nieuwe wagens vanaf april 2018 moeten uitgerust zijn met een functie om manueel of automatisch een oproep vanuit de wagen te versturen in een noodsituatie. Daarbij wordt ook info rond het ongeval doorgegeven aan de operator.

Over eCall schreven we de afgelopen jaren hoopvolle en minder hoopvolle dingen. Aanvankelijk was de Europese uitrol gepland voor 2009. Ons land was zelfs al in 2007 van plan om mee te stappen in het project, toch werd het memorandum over het onderwerp pas in 2010 ondertekend. Intussen zijn er in België wel testen uitgevoerd, maar daarbij bleek vorig jaar dat er flink wat technische problemen opdoken.

ITS.be, een publiek-privaat samenwerkingsverband rond slimme mobiliteit vraagt nu aan de overheid om sneller werk te maken van het project. De invoering leidt niet alleen tot investeringen in de sector, maar kan het aantal verkeersdoden met een procent doen dalen.

Vandaag is er een wet voor eCall, maar volgens ITS.be ontbreken de uitvoeringsbesluiten binnen de betrokken beleidsdomeinen Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken. Samen met Agoria en Febiac roept het daarom de ministers en administraties op dit jaar eCall nog operationeel te maken.

Update 14.15 uur:

BMW kondigt vandaag aan dat het voortaan alle nieuwe wagens uitrust met eCall. De constructeur biedt de functie al een tijdje aan waarbij de oproepen via een eigen callcenter worden beantwoord. Daarbij wordt via een ingebouwde simkaart ook de positie van de wagen en relevante gegevens over het voertuig meegegeven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content