Panne Belgacom-backbone legt deel Datahouse-klanten plat

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Het vroegere Scarlet-datacenter in Vilvoorde, dat sinds deze zomer in handen is van het Nederlandse Datahouse, heeft weer van zich laten horen. Een haperende Belgacom-backbone legde “5 procent van de Datahouse-klanten” plat.

Het vroegere Scarlet-datacenter in Vilvoorde, dat sinds deze zomer in handen is van het Nederlandse Datahouse, heeft weer van zich laten horen. Een haperende Belgacom-backbone legde “5 procent van de Datahouse-klanten” plat.

Dat het vroegere Scarlet- (nadien Belgacom-)datacenter nu in handen is van Datahouse is op zich al nieuws. “We hebben daar inderdaad blijkbaar niet over gecommuniceerd”, aldus een laconieke Belgacom-woordvoerder Jan Margot. “Die verkoop is eind augustus afgerond.” Hij wil daarover geen financiële details kwijt. Het Vilvoordse datacenter had niet echt een te beste reputatie. In 2009 en 2010 kwam het datacenter geregeld in het nieuws met grote pannes. De nieuwe eigenaar, Datahouse, heeft de laatste tijd veel werkzaamheden verricht om de infrastructuur en dienstverlening (stroomvoorziening, netwerk, beheer, …) op een goed niveau te krijgen.

Vandaag zou het bedrijf net in een informatiesessie zijn klanten informeren over de stand van zaken, maar vanochtend liep het mis. Om 7u kregen enkele klanten de melding van een panne. Het doel was om om 9u weer live te zijn, “maar dat is nog steeds niet het geval”, mort Francis Heselmans, zaakvoerder van tracking & tracingspecialist SyncTrace. “Naar verluidt is de Belgacom-backbone eruit gegaan. Ok, maar hoe kan het nu dat je daar geen redundancy inbouwt?”

Salvatore Fiorenza, ceo van Datahouse, bevestigt dat er een panne is, maar probeert één en ander in perspectief te plaatsen. “95 procent van onze klanten hebben nog steeds een normale dienstverlening. De panne wordt enkel gevoeld door 5 procent van de klanten, zij die ervoor kiezen om zo weinig mogelijk te betalen. Klanten bepalen zelf hun niveau van redundancy. Wij kunnen gerust een hogere SLA aanbieden, maar sommige klanten hebben liever voor een paar 100 euro een full rack.”

Met de panne zelf zit Fiorenza wel verveeld. “Een kapotte switch in de backbone van één van onze grote Belgische leveranciers. Zoiets kan altijd gebeuren. We proberen dat zo snel mogelijk op te lossen. We zitten bovendien nog altijd in de SLA.” Fiorenza vermeldt liever de naam van de leverancier niet. Jan Margot van Belgacom zegt dan weer niet op de hoogte zijn van enige problemen.

Dat de panne misschien een erfenis is uit het Scarlet/Belgacom-verleden ontkent Fiorenza. Het doel is wel om niet meer afhankelijk te zijn van 1 leverancier. “We hebben een nieuwe backbone aangelegd in België. De klanten krijgen de kans om daarnaar te migreren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content