Panne maakt duizenden Londense chipkaarten onklaar

15/07/08 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Datanews

Het systeem achter de Oyster-card, de Londense chipkaart voor het openbaar vervoer, lag vorig weekend 5 uur plat. Met groteske gevolgen...

Het systeem achter de Oyster-card, de Londense chipkaart voor het openbaar vervoer, lag vorig weekend 5 uur plat. Met groteske gevolgen...

De Londense pendelaars konden dit weekend 5 uur lang gratis reizen. Door een ict-panne werkten de toegangspoortjes en de oplaadmachines niet bij het openbare vervoer in de Britse hoofdstad.

Het lachen zal duizenden verraste reizigers wel vergaan zijn toen bleek dat de panne voor heel wat bijkomende miserie zorgde. Heel wat reizigers konden bijvoorbeeld wel inchecken met hun kaart, maar niet meer uitchecken. De voorwaarden stipuleren dat reizigers in dat geval een vastgelegd bedrag moeten betalen. In veel gevallen is dat hoger dan de feitelijke waarde van de reis, waardoor een aantal pendelaars de facto een onterechte boete kregen.

Naar schatting 60.000 kaarten blijken nu ook gewoon niet meer te werken. De Londense transportmaatschappij Transport for London zal die allemaal moeten vervangen. Voorts bleken er problemen met het opladen: geld verdween wel van de rekening maar kwam niet op de kaart terecht. Transport for Londen zegt de reizigers te zullen vergoeden.

Het is nog steeds niet duidelijk wat de panne veroorzaakt heeft. De geruchten gaan van een eenvoudige systeemupgrade tot een grootschalige hack.

Onze partners