Papieren vliegticket mag op pensioen

02/06/08 om 10:50 - Bijgewerkt om 10:49

Bron: Datanews

Papieren tickets zijn krasse tachtigers, het was tijd voor hun pensioen, zo redeneerde internationale luchtvaartorganisatie IATA. Alle bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen kiezen vanaf nu voor elektronische tickets.

Papieren tickets zijn krasse tachtigers, het was tijd voor hun pensioen, zo redeneerde internationale luchtvaartorganisatie IATA. Alle bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen kiezen vanaf nu voor elektronische tickets.

'Alle bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen', dat zijn 240 stuks, goed voor 94 procent van al het vliegverkeer. Voldoende om te zeggen dat de volledige luchtvaartindustrie afscheid neemt van de papieren vliegtuigtickets. Een plotse beslissing is dat niet. De IATA werkt al ruim 4 jaar toe naar de afschaffing van papieren tickets. Veel maatschappijen, waaronder Brussels Airlines, KLM en RyanAir, verkopen vandaag sowieso nog nauwelijks papieren tickets. "Het is het einde van een tijdperk", vindt Giovanni Bisignani, ceo van IATA. "Als je nog een papieren ticket bezit, is het tijd om het aan een museum te doneren."

De papieren tickets stammen al uit de jaren '20 van de twintigste eeuw. Ze evolueerden van handgeschreven exemplaren tot gedrukte biljetten met een magnetische strip. Op het toppunt, in 2005, werden 285 miljoen tickets gedrukt door IATA. Intussen was het e-ticket al ruim 10 jaar geïntroduceerd. Maar in 2004 was nog geen 20 procent van de vliegtuigtickets elektronisch.

In 2004, naar aanleiding van opeenvolgende crisissen als aanslagen, oorlogen en epidemies als SARS en naar aanleiding van de snel stijgende olieprijzen, onderstreepte de IATA dat moest worden gezocht naar kostenbesparingen. Zo werd de keuze gemaakt om op korte tijd te evolueren naar 100 procent e-tickets.

IATA becijfert dat een papieren ticket een luchtvaarmaatschappij 10 dollar kost tegenover 1 dollar voor een e-ticket. Aangezien IATA ruim 400 miljoen tickets per jaar verwerkt, zegt de organisatie ruim 3 miljard dollar per jaar te zullen besparen.

Ook stelt de organisatie dat e-tickets het reserveren en aanpassen van bestellingen voor consumenten beduidend vereenvoudigt. Bovendien versnelt het de stap naar veralgemeende self-check-in en zelfs online en mobiele check-in.

Toch moet de voetnoot worden gemaakt dat het met e-ticketverkoop nog niet altijd rozegeur en maneschijn is. Nog geen maand geleden stelde de Europese Commissie een rapport voor over online vliegticketverkoop. Daaruit werd duidelijk dat een derde van de 386 doorgelichte websites inbreuken doen op het Europese consumentenrecht. In de meeste gevallen ging het om misleiding over de prijs. "Het is onaanvaardbaar dat 1 op de 3 consumenten die online een vliegticket boeken, worden afgezet of misleid," zei EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva naar aanleiding van het onderzoek. Kuneva waarschuwde de luchtvaartsector: "Wij willen duidelijke tekenen van verbetering zien vóór 1 mei volgend jaar, anders zien we ons genoodzaakt in te grijpen."-

Onze partners