Pebble e-Paper Watch toont kracht van crowdfunding

26/04/12 om 09:25 - Bijgewerkt om 09:25

Bron: Datanews

Als start-up het nodige geld vinden om een idee te commercialiseren ligt niet voor de hand, zeker niet in crisistijd. Maar een goed concept komt meestal wel bovendrijven. Dat bewijst de Pebble e-Paper Watch.

Pebble e-Paper Watch toont kracht van crowdfunding

Als start-up het nodige geld vinden om een idee te commercialiseren ligt niet voor de hand, zeker niet in crisistijd. Maar een goed concept komt meestal wel bovendrijven. Dat bewijst de Pebble e-Paper Watch.

Het Pebble polshorloge, waarover we eerder berichtten, is een ontwerp van de Amerikaan Eric Migicovsky. Hij en zijn team zochten fondsen om het 'slimme 'horloge, dat samenwerkt met een smartphone, te commercialiseren. Via een bedrijf dat start-ups ondersteunt, wist hij 375.000 dollar op te halen bij enkele investeerders. Te weinig om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Migicovsky verklaarde in een gesprek met de Los Angeles Times dat hardware moeilijk ligt bij durfkapitalisten, want meer investeerders vinden bleek niet mogelijk. Tenminste niet via de traditionele weg.

Ze lanceerden dan maar een project op Kickstarter, een website voor het werven van fondsen via het internet. Hun vooropgezette doel was om honderdduizend dollar binnen te halen door de Pebble Watch in voorverkoop aan te bieden aan 115 dollar. Twee uur na het aanmelden van het crowdfundingproject, was die som al bereikt en tegen het einde van de eerste dag stond de teller al op meer dan een half miljoen dollar. Inmiddels hebben zich meer dan 40.000 kopers ingeschreven en het bedrag tot bijna 6,5 miljoen dollar doen stijgen.

Het Pebble polshorloge is uitgegroeid tot het meest succesvolle project ooit waarvoor op Kickstarter kapitaal werd ingezameld. Het eindigt op 18 mei 2012 en met nog 23 dagen te gaan, zal het bedrag ongetwijfeld nog stijgen. Het bewijst dat een start-up niet afhankelijk hoeft te zijn van durfkapitaal om een goed idee te commercialiseren.

Onze partners