Performance management ook in de publieke sector?

21/03/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 20/03/07 om 23:59

Bron: Datanews

Performantie en de publieke sector, een contradictie? Het 4de Congres voor de publieke sector, dat gisteren werd gehouden in Brussel, poogde het tegenovergestelde aan te tonen onder het goedkeurende oog van tal van ict-leveranciers/sponsors.

De ict-sector was sterk aanwezig op het 4de Congres voor de publieke sector, dat gisteren georganiseerd werd door het magazine 4Instance. Het wil onze hoge ambtenaren inspireren op vlak van thema's als innovatie en performantie. Een tiental ict-leveranciers - met name de business intelligence-spelers - sponsorden het evenement. Het leeuwendeel van de sprekers (her)bevestigde dat een administratie die efficiënter wil worden meer, maar vooral beter moet investeren in nieuwe technologieën. Jannie Haek, baas van de NMBS, legde uit dat innovatie voor een publieke onderneming als de zijne vooral via ict-projecten wordt gerealiseerd. Die zijn vaak gelinkt aan veiligheid (mobiele telecommunicatie-infrastructuur voor bij hoge snelheden, GSM-R) of aan het comfort van de reizigers (nieuw online systeem voor het zoeken van de reisweg).Met gevoel voor humor herinnerde Rudi Aernoudt, secretaris-generaal van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie van het Vlaamse Gewest, eraan dat de belangrijkste uitdaging voor een efficiënte publieke sector "meer met minder doen" is. Hij alludeerde op de paradox van de Scandinavische landen die absolute leiders zijn in e-government maar die slechts gemiddeld scoren in studies over administratieve efficiëntie. "Het is erg moeilijk efficiënt te zijn als men zich met alles moeit."Iedereen lijkt verheugd te zijn dat het begrip 'public governance' langzamerhand terrein wint. Dat gebeurt in bepaalde gevallen door investeringen in analytische software. Het is al bekend dat de Vlaamse ambtenarij verschillende van dergelijke projecten voert. Rudi Aernoudt legde uit dat zijn eigen afdeling binnen enkele maanden de installatie van een balanced scorecard zou moeten hebben afgerond.Bill Thomas, executive vice-president EMEA van EDS, bevestigde nogmaals dat massaal investeren in ict, bijvoorbeeld in e-govprojecten, geen enkele toegevoegde waarde met zich meebrengt als de gangbare procedures niet omgevormd worden en flexibeler worden gemaakt. Als ict-leverancier pleitte hij er logischerwijs voor dat de publieke sector zich in zijn relaties met de bedrijfswereld minder tot in de kleinste details zou concentreren op de procedures van specifieke aankopen, maar zich vooral zou bezighouden met de standaarden vast te leggen en een superviserende rol zou spelen.De Canadees Brett Knowles, een van de pioniers inzake de tools voor het beheer en de meting van prestaties (hij heeft samen met experts als Kaplan en Norton het idee van 'balanced scorecards' onder de aandacht gebracht), onderstreepte met (vooral Noord-Amerikaanse) voorbeelden dat performance management tools niet meer het voorrecht zijn van de privésector alleen. Maar er moet rekening gehouden worden met de specificiteit van de publieke sector: "De structuur van de 'stakeholders' is veel complexer, de doelstellingen zijn veel wisselvalliger (in tegenstelling tot 'winst maken' in de bedrijfswereld), het aantal betrokken afdelingen is veel groter, de deadlines zijn langer en het minder...sexy."Op technologisch vlak wijst hij op twee actuele remmen waarmee performance management software wordt geconfronteerd: "De interfaces moeten nog gebruiksvriendelijker zijn en slechts één enkele blik op de waarheid geven. Daarnaast moeten de systemen kunnen evolueren en zowel een maandelijkse blik geven op de activiteiten als een zoom op een net afgelopen transactie."

Onze partners