Plugg plukt web 2.0-start-ups uit de anonimiteit

20/03/08 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Datanews

Het Amerikaanse Viewdle mocht zich laureaat noemen van de 'start-ups-rally' op Plugg. Dat is de gloednieuwe conferentie over web 2.0 en start-ups, die gisteren voor het eerst in Brussel plaatsvond.

Het Amerikaanse Viewdle mocht zich laureaat noemen van de 'start-ups-rally' op Plugg. Dat is de gloednieuwe conferentie over web 2.0 en start-ups, die gisteren voor het eerst in Brussel plaatsvond.

De start-ups-rally van Plugg bood aan 20 web 2.0-start-ups (feitelijk 18 door 2 afzeggers) de mogelijkheid om zich in 2 minuten in de gratie te babbelen van het publiek en de Plugg-jury. De 18 start-ups waren geselecteerd uit ruim 60 kandidaten.

Twee minuten zijn genadeloos kort, zo mocht menig spreker ondervinden. Veel bedrijfjes slaagden er om verscheidene redenen niet in om de kern (wat doen we, wat is daar uniek aan en hoe gaan we geld verdienen?) in twee minuten over te brengen. Anderen, zoals de Belgen van Bragster of de Duitsers van Sportme, rekenden vooral op gimmicks om in gunst te komen van het publiek. Bij Bragster door een taart in het gezicht van een collega-speler te kwakken, bij Sportme door met stevige sport-peptalk te starten.

Uiteindelijk kwamen Bragster, Viewdle en Zilok uit de bus als de drie beste start-ups. Bragster heeft Belgische initiatiefnemers en wordt beschreven als 'Jackass meets Facebook': een website waarop mensen uitdagingen kunnen posten en aangaan, er videoverslagen van posten en de uitdaging beoordelen. Viewdle is van Amerikaans-Luxemburgs-Oekraïense origine en heeft een zoekmachine gebouwd die in de online videobeelden kan grasduinen. Daarvoor gebruikt Viewdle gezichtsherkenning, text-to-speech en 'optical caracter recognition' (ocr). Zilok is ook Belgisch en moet een 'eBay voor huurder en verhuurders' worden: alles kan via de website te huur aangeboden worden.

Viewdle kwam uiteindelijk als laureaat uit de bus. Niet dat het bedrijf met geld of een gegarandeerde VC-investering naar huis mocht. Daarvoor is Plugg nog te jong. De aandacht van de aanwezige pers, bloggers, vc's, web 2.0-specialisten en collega-ondernemers mag Viewdle zich in ieder geval laten welgevallen.

De eerste editie van Plugg, een initiatief van webspecialist Robin Wauters en evenementorganisatrice Véronique Pochet, mag een succes genoemd worden. Met een goedgevuld programma, interessante sprekers en 340 aanwezigen lijkt er plaats te zijn voor een Europese/Belgische web 2.0-conferentie. In de spreekwoordelijke wandelgangen klonk alvast een enthousiast 'voor herhaling vatbaar'

Onze partners