Politie struikelt over internetgesprekken

19/05/14 om 10:25 - Bijgewerkt om 10:25

Bron: Datanews

Criminelen zijn speurders te slim af door hun gevoelige gesprekken te voeren via internetdiensten in plaats van dat via de telefoon te doen. Dat komt deels door een gebrekkige wetgeving.

Politie struikelt over internetgesprekken

Criminelen zijn speurders te slim af door hun gevoelige gesprekken te voeren via internetdiensten in plaats van dat via de telefoon te doen. Dat komt deels door een gebrekkige wetgeving.

De Standaard schrijft vandaag dat de Dienst voor het Strafrechtelijk Beleid bevestigt dat er nood is aan meer mogelijkheden om gesprekken af te luisteren. Vandaag mogen speurders onder bepaalde omstandigheden een telefoonlijn aftappen, maar bij echt gevoelige zaken schakelen ze over naar Skype, WhatsApp of andere telefoon- of berichtendiensten.

De krant wijst er op dat politiediensten daardoor net meer personen gaan afluisteren, zij het mensen in de omgeving van de verwachte. Dat kostte volgens De Standaard 14,4 miljoen euro in 2013. Als de politie ook online mag afluisteren dan kunnen die kosten dalen zegt men bij de dienst.

Toch zijn er nog een aantal obstakels vooraleer politiediensten internetgesprekken mogen afluisteren. Eerst en vooral moet de Belgische wet het toelaten. Bovendien moet het dan gaan over een brede interpretatie van communicatiediensten. Skype mag dan wel dicht aanleunen bij een telefoonlijn en WhatsApp bij een sms-bericht. Er zijn wel meerdere diensten (Snapchat, Kik, Viber...) die al dan niet met geluid, beeld, tekst of foto's werken.

Daar komt nog bij dat buitenlandse internetdiensten niet staan te springen om overheden en politiediensten zomaar toegang te geven. Het vertrouwen in zulke commerciële diensten (en dus het gebruik ervan) staat of valt met de manier waarop het bedrijf met de privacy van zijn gebruikers omgaat. Bovendien zijn er genoeg communicatietools te vinden die zich net specialiseren in het anoniem voeren van gesprekken.

Vandaag is er wel de dataretentiewet, een Europese richtlijn die stelt dat providers communicatiegegevens van telefoongesprekken en e-mails voor bepaalde duur moeten bijhouden. Het gaat hier onder meer om de afzender, het ip-adres en het tijdstip, maar niet de inhoud.

Lees meer over:

Onze partners