Politie waarschuwt voor ‘social engineering’

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De federale politie trekt aan de alarmbel over criminelen die via de telefoon vertrouwelijke informatie proberen los te weken.

De federale politie trekt aan de alarmbel over criminelen die via de telefoon vertrouwelijke informatie proberen los te weken.

Het fenomeen van ‘social engineering’ is op zich niet nieuw. Het houdt in dat (vaak cyber-)criminelen een slachtoffer contacteren (per mail maar ook per telefoon) en zich voordoen als een betrouwbaar iemand (een financiële instelling, overheidsadministratie, internettoegangsleverancier, …). Op die manier proberen ze details los te weken over logingegevens en paswoorden voor bankrekeningen of over kredietkaartgegevens.

Opmerkelijk is nu dat de federale politie daarvoor expliciet een waarschuwing uitstuurt. Dat betekent dat het fenomeen ook bij ons volop opgang maakt. “Sinds kort stellen we vast dat mensen thuis telefoon krijgen van oplichters, waarbij de beller zich uitgeeft voor uw bankinstelling, de overheid of voor een werknemer van een softwarebedrijf. Telkens luidt het dat er een probleem is vastgesteld met de computer. Ze bieden aan u te helpen om dat probleem op te lossen”, vertelt Koen Van Poucke, politiecommissaris bij de Federal Computer Crime Unit (FCCU), in de Corelio-kranten. Mogelijk zijn de telefoontjes zelf al een gevolg van een eerdere reactie van het slachtoffer op een phishingmail.

De oplichters laten de slachtoffers enkele handelingen uitvoeren op uw computer, waarbij ze hun hen telefonisch assisteren. “In plaats van het ‘probleem’ te verhelpen, ontfutselen ze zo uw bankgegevens en geheime code of installeren ze een spionageprogramma op uw computer, waardoor ze achteraf de bankrekening kunnen plunderen.”

De politie benadrukt in een persbericht dat “een instelling nooit via email of telefoon om gevoelige informatie zoals logins en paswoorden zal vragen. Geef ze nooit vrij. Voer nooit zomaar handelingen uit op uw computer als iemand u dit telefonisch vraagt en geeft nooit gegevens zoals login en paswoord vrij aan de telefoon”.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content