Post Snowden: minder e-banking, e-shopping in VS

05/11/13 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:30

Bron: Datanews

Na de onthullingen van Snowden verminderden Amerikaanse consumenten significant hun online transacties, aldus een onderzoek van securityspecialist Eset.

Post Snowden: minder e-banking, e-shopping in VS

De online economie en technologiebedrijven inde VS hebben weinig reden om de NSA te bedanken, wel integendeel. Anti-virus en anti-malware expert Eset heeft in de VS een enquête bij consumenten uitgevoerd, en daaruit blijkt zowel minder online activiteiten als meer wantrouwen tegenover technologiebedrijven. En dat kan een behoorlijke spaak in de wielen van de e-economie steken, aldus de We Live Security blog van Eset.

Uit de resultaten blijkt dat 14 procent van de respondenten minder aan online shopping deden, en haast 20 procent minder online banking. Als deze cijfers geen voorbijgaande blip vormen, zou dit een streep door de rekening zijn voor de bank- en distributiesectoren. Deze rekenen in hun bedrijfsstrategie immers uitdrukkelijk op meer e-economie voor lagere kosten en meer rendement, evenals voor het inwinnen van klanteninformatie. Bovendien is dit minder goed nieuws met de drukste koopperiode van het jaar voor de boeg, als plots meer aankopen in klassieke winkels worden gedaan (omwille van de meer e-gerichte logistiek).

Het Snowden effect laat zich ook buiten die twee sectoren voelen, met 47 procent van de respondenten die meer terughoudend werden inzake wat ze in sociale media delen met derden. "We zijn de NSA een grote 'dank u' verschuldigd voor deze plots sprong vooruit in die bewustwording," klinkt het dan ook ironisch. Maar tegelijk stellen ook 50 procent van de respondenten nu minder vertrouwen te hebben in technologiebedrijven, zoals leveranciers van internetdiensten en softwarebedrijven. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat bedrijfsleiders als Google's Eric Schmidt fulmineren egen de spionage van de NSA. Uit de enquête van Eset blijkt tevens dat 74 procent van de respondenten bewondering zouden hebben voor een bedrijf dat een strikt standpunt zou innemen inzake de ongelimiteerde toegang tot persoonlijke gegevens door de overheid.

Niet minder dan 77 procent van de respondenten stellen het niet eens te zijn met het monitoren van alle communicatie door de overheid, waarvan 44 procent 'sterk oneens'. Voorts waren 76 procent het niet eens met het heimelijk inwinnen van informatie over iemands online activiteiten. Althans, als die iemand een Amerikaan is. Als het buitenlanders betreft, waren de respondenten heel wat inschikkelijker, met 57 procent die het OK vonden om online activiteiten van buitenlanders uit bijvoorbeeld Iran en China te controleren.

Lees meer over:

Onze partners