Prijs mobiel internet daalt niet snel genoeg

20/03/13 om 11:03 - Bijgewerkt om 11:03

Bron: Datanews

Het laatste half jaar is de prijs voor mobiel dataverkeer in de zakelijke markt gedaald met vijf procent. "Een zwak resultaat in deze snel evoluerende markt", vindt Danielle Jacobs van Beltug.

Prijs mobiel internet daalt niet snel genoeg

Het laatste half jaar is de prijs voor mobiel dataverkeer in de zakelijke markt gedaald met vijf procent. Voor de komende zes maanden wordt een gelijkaardige daling verwacht. "Een zwak resultaat in deze snel evoluerende markt", vindt Danielle Jacobs van Beltug. Organisaties rusten hun werknemers steeds vaker uit met mobiel internet. Met als gevolg dat telecomvereniging Beltug steeds vaker wordt aangesproken door bedrijven en overheidsinstanties over dit onderwerp. Ze vragen zich af of de prijzen die ze betalen voor mobiel internet, de marktevolutie wel volgen.

Om hier een antwoord op te kunnen bieden, creëerde Beltug een index (zie foto) waar in de eerste helft van maart 142 bedrijven en overheidsinstellingen aan hebben deelgenomen. Het gaat over middelgrote en grote organisaties. De index werd op 100 gelegd voor september 2012.

"Achter deze cijfers zitten uiteenlopende verhalen", vertelt algemeen directeur Danielle Jacobs van Beltug. "Bij de kleine helft van de respondenten (46 procent) trad in de afgelopen zes maanden een prijsdaling op. Merkwaardig is dat bij maar liefst 43 procent van de organisaties het prijsniveau hetzelfde bleef."

Voor de komende zes maanden zou er beterschap in zicht zijn, maar niet spectaculair. 35 procent verwacht dat het prijsniveau gelijk zal blijven. Ruim de helft (55 procent) zoet de mobiele datatarieven dalen, 10 procent verwacht een daling van meer dan 20 procent.

"Een daling van 5 procent in het laatste half jaar en een verwachte daling van nog eens bijna 5 procent in het komende half jaar lijkt een mooi resultaat, maar is zwak in deze snel evoluerende markt", aldus nog Jacobs. "Bedrijven raken gefrustreerd door de opeenvolgende promoties voor de consumentenmarkt."

Volumes Bijna 90 procent van de respondenten verwacht een stijging van de datavolumes. Zo wordt er een gemiddelde toename verwacht van maar liefst 27 procent in het komende half jaar.

Onze partners