Prijsverhoging Telenet was onwettig: klanten worden terugbetaald

04/04/14 om 11:28 - Bijgewerkt op 28/11/14 om 10:32

Bron: Datanews

Telenet heeft in 2011 sommige klanten te veel aangerekend en gaat die nu terugbetalen. Het gaat volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop om 700.000 klanten, maar volgens Telenet gaat het om amper 35.800 klanten.

Prijsverhoging Telenet was onwettig: klanten worden terugbetaald

De rechtbank heeft Test-Aankoop gelijk gegeven in een dispuut met telecomoperator Telenet. De consumentenorganisatie is van mening dat de prijsverhoging die Telenet in 2011 voor een aantal producten doorvoerde illegaal was. De rechtbank is die stelling gevolgd, zo meldt Test-Aankoop in een persbericht.

Test-Aankoop stelde Telenet ondertussen in gebreke en maant de provider nu aan om de gedupeerde klanten binnenkort terug te betalen. Het zou om 700.000 klanten gaan die sinds de prijsverhoging van 2011 elk zo'n 3 procent teveel betaald hebben voor hun internetabonnement.

Overigens heeft Test-Aankoop ook nog een soortgelijke procedure lopen tegen Voo, de Waalse evenknie van Telenet.

Update: Telenet gaat terugbetalen

Telenet aanvaardt de uitspraak, maar betwist de cijfers. Volgens Telenet gaat het niet om 700.000 maar 35.800 klanten. Die klanten zullen volgens de telecomoperator ook effectief het teveel betaalde bedrag teruggestort krijgen binnen nu en twee maand. Het gaat om 1,21 euro per maand dat het contract liep, met een maximale duur van 12 maand. Het gaat volgens Telenet dus niet om miljoenen euro's zoals Test-Aankoop beweert, maar om een bedrag dat rond de 150.000 euro schommelt. Telenet benadrukt daarbij dat de terugbetaling niet geëist werd door de rechter, maar vrijwillig door Telenet uitgevoerd wordt.

Onze partners