Prijzenslag op de outsourcingmarkt

. © .

2015 wordt een goed jaar voor inkopers van outsourcingdiensten, en ook daarna ziet het er goed uit. Er is een prijzenslag gaande zoals die de afgelopen 15 jaar niet is voorgekomen. Dat constateert het Amerikaanse blad CIO na gesprekken met experts.

Er zijn twee oorzaken voor die prijzenslag. De eerste is dat er een ongekend aantal contracten afloopt, de komende twee jaar. Steve Hall van adviesbureau Information Services Group noemt een bedrag van 100 miljard aan jaaromzet van leveranciers van uitbestedingsdiensten waar de komende 24 maanden opnieuw over onderhandeld moet worden.

Daarnaast vernieuwen aanbieders in de markt hun bedrijfsprocessen, waardoor ze hun prijzen kunnen laten zakken. Procesautomatisering en gebruik van autonome en cognitieve vormen van computing maken het mogelijk om dezelfde diensten van dezelfde of hogere kwaliteit met steeds minder mensen te leveren. Dat drukt de prijzen. Jeff Augustin van consultancybedrijf Alsbridge zegt tegen CIO, dat hij aanbieders die deze technieken inzetten, offertes heeft zien uitbrengen die 40 procent goedkoper uitvallen dan die van concurrenten. Ook de vooruitgang in cloudbroker-technologieën en de sneller dan verwachte adoptie van publieke en private cloudoplossingen zetten de prijzen onder druk, stellen de specialisten.

Niets voor niets

Overigens hoeft de prijzenslag voor de aanbieders op zich niet schadelijk te zijn, stellen de experts. Dankzij de nieuwe methoden van aanbieden van hun diensten kunnen ze een hogere marge halen. Ook bij lagere omzet kan dat een aanmerkelijk verbeterde winst betekenen. Maar het vraagt wel aanpassingen in de organisatie en de competenties die men in huis moet hebben. En voor de werkgelegenheid bij de aanbieders is het ongetwijfeld ook geen goed nieuws.

De specialisten die CIO raadpleegde waarschuwen de kopers wel dat het negatief kan uitpakken als ze hun leverancier het vel over de oren halen. Veel van de nieuwe technologieën die zij inzetten zijn nog niet echt goed uitgetest. Dat kan ertoe leiden dat het voor de aanbieder moeilijk wordt om winstgevend te opereren als ze een heel scherpe prijs hebben geoffreerd. In dat soort situaties dreigt de klassieke val bij te goedkope contracten: de leverancier zal dan de schade proberen te beperken door de service op het minimum te houden. Kopers moeten ook oppassen dat ze dankzij de nieuwe technieken die leveranciers inzetten, niet vast komen te zitten aan de oplossing die die leverancier biedt, en dus niet meer makkelijk kunnen overstappen.

Bron: Automatiseringgids

In de papieren versie van Data News van 17 april gaan we dieper in op de Belgische outsourcingmarkt en de tevredenheid van Belgische bedrijven over hun outsourcer. Daarin leren we onder meer dat voor Belgische klanten de prijs net niet het voornaamste argument is bij de keuze van een outsourcer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content