Prijzenslagen en verwondingen

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Een maand voor de zomerkoopjes, het kortingenfestijn bij uitstek, heeft Belgacom eenzijdig een brief geschreven naar zijn leveranciers.

Een maand voor de zomerkoopjes, het kortingenfestijn bij uitstek, heeft Belgacom eenzijdig een brief geschreven naar zijn leveranciers.

De prijzen moeten met 20 procent omlaag. En er valt niet over te onderhandelen. Is er tegen 1 juli geen geste gedaan, dan gooien de Twee Torens de leveranciers eruit, via de kantelen van de 27ste verdieping. Het zal even slikken geweest zijn voor hofleveranciers zoals Alcatel-Lucent, Siemens, Ericsson en Cisco. Belgacom argumenteert dat anderen het ook doen. Klopt, een aantal banken waaronder ING hebben de vorige maanden hun leveranciers, inclusief Belgacom, schriftelijk gevraagd om een vijfde van de prijs in te leveren. Het voorbeeld wordt inmiddels door heel wat ondernemingen gevolgd. Het sneeuwbaleffect is echter bijzonder nefast voor onze industrie.

Om die 20 procent te halen moet bespaard worden op kosten, wat ongetwijfeld zal leiden tot meer ontslagen. En lawines komen van boven, zwellen aan en zijn verwoestend in het dal. Vooral kleinere spelers, die vaak met erg krappe marges werken, zullen met moeite het hoofd boven water kunnen houden. Maar ook grotere ondernemingen krijgen het moeilijk. Sommigen spelen wanhopig open kaart, tonen hun boekhouding aan de klant, bewijzen zwart op wit dat ze met die geboden prijzen weinig of geen marge hebben. En dan vraagt de klant alsnog 10 procent korting. Om moedeloos van te worden, vertelt een topman. Er is altijd wel een concurrent die het spel toch meespeelt. Een gevaarlijk spel, want omzet zonder marge is op termijn een doodlopende straat.

Nu de meeste it-afdelingen aan hun budgetten voor 2010 beginnen, is die prijzenslag een vervaarlijk hellend vlak. Een korte rondvraag bij it-managers wijst uit dat het it-budget ook volgend jaar met 10 tot 15 procent moet dalen. Iedereen kijkt naar elkaar, maar er zijn – gelukkig – uitzonderingen. Want het ‘anderen doen het toch ook’ ballonnetje wijst niet op veel strategisch inzicht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content