Printermarkt krijgt forse klappen door crisis

05/03/10 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Het gaat slecht met de verkoop van kopieermachines, printers en multifunctionele apparatuur. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Gartner.

Het gaat slecht met de verkoop van kopieermachines, printers en multifunctionele apparatuur. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Gartner.

In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) daalde het aantal verkochte apparaten in 2009 tot 39,6 miljoen. Dat is 17,8 procent minder dan in 2008, toen de markt er ook al slecht voorstond. In 2009 werd in totaal voor 11,3 miljard euro uitgegeven aan print- en kopieerapparatuur. Dat is 21 procent minder dan het jaar ervoor. Gartner verwacht dat ook in 2010 de markt zal krimpen.

De vijf grootste leveranciers zagen allemaal het aantal verkochte apparaten dalen. Marktleider HP spande de kroon en bracht 21 procent minder apparaten aan de man. Gartner stelt dat het aantal verkochte apparaten en de uitgaven aan apparatuur bleef dalen doordat bedrijven en consumenten nog steeds hun investeringen in hardware uit kostenoverwegingen uitstellen.

Volgens de markonderzoeker speelt ook de terughoudendheid van banken, die minder makkelijk geld uitlenen, een rol. Verder meldt het onderzoeksbureau dat de verkoop van A3-apparatuur sneller terugloopt dan apparatuur die alleen op A4-formaat print.

Een klein lichtpuntje in de cijfers van het marktonderzoeksbureau is de toegenomen afzet van het aantal multifunctionele apparaten dat in kleur print op A4-formaat. Het aantal eenheden van dat segment steeg met vijf procent.

Verder valt op dat het aantal verkochte eenheden van leverancier Samsung Electronics met een daling van twee procent duidelijk minder hard terugloopt dan het gemiddelde van 17,8 procent minder verkochte eenheden.

Gartner stelt dat de economische situatie bedrijven dwingt om na te denken over besparingen op de printkosten. De onderzoeker ziet de leveranciers daarop anticiperen door printbeheerdiensten aan te bieden. Die zogenoemde managed print services (mps) worden tot nu toe vooral ingezet bij grote organisaties. Het onderzoeksbureau ziet dat leveranciers zich ook steeds meer richten op printdienstverlening voor kleine- en middelgrote organisaties.

In samenwerking met Computable

Lees meer over:

Onze partners