Privacycommissie geeft Telenet veeg uit de pan
Na staatssecretaris Philippe De Backer neemt nu ook de Privacycommissie Telenet op de korrel
De telecomoperator veranderde zijn privacybeleid om gepersonaliseerde tv-reclame te kunnen aanbieden. Dat schreef Data News gisteren. Maar de Privacycommissie gaat niet akkoord met de keuze van een “opt-out” voor bestaande klanten en dringt aan op meer duidelijkheid van Telenet.
Wie bepaalde gegevens niet wil vrijgeven aan Telenet, moet zelf stappen ondernemen en naar de klantenwebsite surfen om de privacy-instellingen aan te passen. Dat “opt-out”-systeem zint de Privacycommissie niet. “De onderhandelingen met Telenet zijn volop aan de gang”, luidt het in een persbericht. “Het verbaast de Privacycommissie dan ook dat midden deze besprekingen er toch wordt overgegaan tot het aankondigen van de uitrol van het project.”
“In het licht van de huidige en nieuwe op til staande privacywetgeving is het duidelijk dat dergelijke verwerking van persoonsgegevens een duidelijke keuze van de klant vereist. Hierbij is vereist dat de betrokkene een actieve handeling stelt, zoals het aanvinken van een keuzemogelijkheid in de algemene voorwaarden”, zegt de privacywaakhond. “Belangrijk is dat Telenet hierbij voldoende duidelijk aangeeft dat de gegevens van zijn klanten, en dan meer specifiek hun kijkgedrag, ook kunnen gebruikt worden voor het tonen van gerichte reclame op televisie. Gelet op het feit dat deze nieuwe methode pas zal figureren in de nieuwe algemene voorwaarden, kan worden besloten dat er op zijn minst een onderscheid moet gemaakt worden tussen bestaande klanten en nieuwe klanten.” Bestaande klanten zouden daarom zelf expliciet toestemming moeten geven, vindt de Privacycommissie. Wat de nieuwe klanten betreft, zou naar de letter van de Privacywet kunnen gewerkt worden met een opt-out mogelijkheid, die Telenet nu dus ingevoerd heeft voor alle klanten. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier