Privacycommissie ontving al 2.600 klachten over datalek NMBS

29/03/13 om 12:19 - Bijgewerkt om 12:19

Bron: Datanews

De Privacycommissie heeft sinds het nieuws over het grote datalek bij de NMBS intussen zo'n 2.600 meldingen, vragen of klachten ontvangen.

Privacycommissie ontving al 2.600 klachten over datalek NMBS

© Belga

De Privacycommissie heeft sinds het nieuws over het grote datalek bij de NMBS intussen zo'n 2.600 meldingen, vragen of klachten ontvangen. Dat zegt woordvoerder van de Privacycommissie Eva Wiertz aan Belga. De commissie heeft de omstandigheden van het datalek verder onderzocht, maar geeft in het belang van het onderzoek vooralsnog geen concretere informatie.
Het aantal vragen, meldingen en klachten dat bij de Privacycommissie binnenliep naar aanleiding van het grote datalek bij de NMBS, is intussen opgelopen tot zo'n 2.600. In januari stond de teller nog op 1.700.

In een mail van de commissie aan de getroffen klanten, stelt Wiertz dat zij en haar diensten de feiten en omstandigheden van het datalek - waarbij van 700.000 klanten persoonsgegevens vrijkwamen - heeft onderzocht. De Privacycommissie kreeg intussen ook antwoord van de NMBS. Dat antwoord, waarin de NMBS zegt dat ze bij eventuele verzoeken om schadevergoeding de wettelijke verplichtingen zal toepassen, werd aan de klanten meegestuurd.

In de brief verontschuldigt NMBS Europe zich tegenover de getroffen klanten, waarbij ze bevestigt dat de gelekte gegevens sinds 22 december 2012 niet meer toegankelijk zijn. Daarbij geeft de maatschappij toe dat namen, geboortedatum, geslacht, moedertaal, post- en e-mailadres, gsm- en telefoonnummer gelekt werden. Het bestand bevatte echter geen andere gegevens, zoals kredietkaartnummers, wachtwoorden of reisgegevens.

Onopzettelijke fout

De NMBS herhaalt dat uit intern onderzoek bleek dat het verkeerdelijk online zetten van het gegevensbestand een onopzettelijke fout was. "Onmiddellijk werden verschillende maatregelen genomen om te voorkomen dat een dergelijk incident zich herhaalt", stelt de NMBS, die meteen ook "een constructieve dialoog opzette" met de Privacycommissie.

De NMBS benadrukt dat het mogelijke bezitters van het databestand aanmaande er geen gebruik van te maken en het te wissen, omdat het gebruik ervan wettelijk strafbaar is.

Bij eventuele verzoeken om schadevergoeding zal de NMBS de "geldende wettelijke verplichtingen toepassen", luidt het nog. "De geleden schade moet in dat geval bewezen kunnen worden, evenals de fout die door de NMBS werd begaan en het oorzakelijke verband tussen deze fout en de beweerde geleden schade", zo staat in de brief. (Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners