Privacycommissie waarschuwt voor RFID

27/11/09 om 10:40 - Bijgewerkt om 10:39

Bron: Datanews

Slimme chips in klantenkaarten, in treintickets en op tal van verpakkingen zijn een bedreiging voor onze privacy. Dat blijkt uit een onderzoek van de privacycommissie naar de vele toepassingen van RFID (Radio Frequency Identification).

Slimme chips in klantenkaarten, in treintickets en op tal van verpakkingen zijn een bedreiging voor onze privacy. Dat blijkt uit een onderzoek van de privacycommissie naar de vele toepassingen van RFID (Radio Frequency Identification).

De Tijd citeert uit een advies van de privacycommissie. RFID bevatten soms verrassend veel persoonlijke gegevens, zeker die in klantenkaarten, klinkt het. Zo kunnen bedrijven ongemerkt ons gedrag in de gaten houden. Via de chip in de klantenkaart kunnen winkeliers bijvoorbeeld controleren hoelang we in een winkelsectie rondlopen. In luchthavens kunnen passagiers meteen worden gelokaliseerd via de chip in hun boarding pass.

In dergelijke gevallen moeten de bedrijven die de slimme chips gebruiken altijd de privacywet naleven, waarschuwt de privacycommissie. Dat heeft verregaande gevolgen. Zo moeten alle winkelketens eerst de toestemming vragen van hun klanten. Als de klant dat wil, moeten de winkeliers aan de kassa alle RFID-chips op de producten verwijderen of deactiveren. "De klant moet ook kunnen controleren of dat effectief is gebeurd", stelt de privacycommissie.

Bron: Belga

Onze partners