Proximus blijft Belgische markt domineren

10/12/14 om 10:48 - Bijgewerkt om 10:47

Bron: Datanews

Het merendeel van de Belgische bedrijven is voor vaste telefonie klant bij Proximus. Ook voor datacommunicatie en mobile heeft de operator de leiding. Dat blijkt uit de Data News Telecomenquête.

Proximus blijft Belgische markt domineren

Ook in 2014 bleef Proximus de zakelijke telecommarkt domineren. © Data News.

Met 59 procent is Proximus marktleider in België. Telenet, dat weliswaar enkel in Vlaanderen en delen van Brussel actief is, haalt 22 procent gevolg door Mobistar (8 procent), Colt en Verizon (beiden 4 procent), Destiny (2 procent) en Base (2 procent).

Voor datacommunicatie komen we op een gelijkaardige verhouding uit. Hier haalt Proximus 44 procent gevolgd door 32 procent voor Telenet, 7 procent voor Colt, 5 procent voor Mobistar, 3 procent voor Destiny, elk 2 procent voor BI en Verizon en 1 procent vor Easynet.

Als we kijken naar het marktaandeel op de mobiele markt dan zien we ook hier Proximus leiden met 55 procent gevolgd door Mobistar (26 procent), Telenet (10 procent), Base (9 procent) en Mobile Vikings (2 procent). Dat laatste is zeer opmerkelijk omdat de Hasseltse MVNO zich vooral op de consumentenmarkt richt.

Op de mobiele markt zijn de verhoudingen anders, maar Proximus blijft leider.

Op de mobiele markt zijn de verhoudingen anders, maar Proximus blijft leider. © Data News

BIPT reageert

Jack Hamande, voorzitter van het BIPT, is zich bewust van het gebrek aan concurrentie. "Het is een van de prioriteiten van het BIPT. We trachten dit te verhelpen via onze marktanalyse van huurlijnen die het mogelijk maakt om retailaanbiedingen van Belgacom te repliceren," zegt hij aan onze redactie.

"Wel kunnen bedrijven tot 50 gebruikers genieten van relatief gunstige tarieven in vergelijking met onze buurlanden. Voor mobiel en vast breedband zijn er zeer concurrentiële prijzen, maar voor vaste en mobiele teleofnie, specifiek voor zware gebruikerprofielen, zijn de prijzen in de zakelijke telecommarkt relatief duur," aldus Hamande.

De volledige resultaten van de enquête kan je lezen in het meest recente nummer van Data News (nr 19 van 5/12/2014).

Lees meer over:

Onze partners