Proximus heeft sterkste merkimago in telecom

02/03/09 om 11:09 - Bijgewerkt om 11:08

Bron: Datanews

Belgacom, Proximus en Telenet zijn de sterke merken in de Belgische telecommarkt. Proximus heeft het beste imago van de gsm-operatoren. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Brandhome.

Belgacom, Proximus en Telenet zijn de sterke merken in de Belgische telecommarkt. Proximus heeft het beste imago van de gsm-operatoren. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Brandhome.

Met het onderzoek - uitgevoerd onder 1.000 Belgen - wilde Brandhome te weten komen hoe de diverse telecommerken scoren op criteria zoals prijs, klantvriendelijkheid of kwaliteit van de dienst. Proximus scoort op aspecten, waaronder kwaliteit, netwerk en klantvriendelijkheid het hoogst.

Dit merk heeft met 42% ook het grootste marktaandeel, gevolgd door Mobistar (35%), BASE (13%) en tenslotte Telenet (4%). Proximus is een uitgesproken mannelijk merk, Mobistar een uitgesproken vrouwelijk merk en BASE is een uniseks merk.

Nog volgens het onderzoek heeft een onestop-shopping aanbod (dus vaste telefonie, gsm, tv en internetdiensten via een aanbieder) een groot voordeel voor de klant en daarmee een invloed op de merkloyaliteit en de merkpotentie. Alleen Belgacom en Telenet hebben deze troef daadwerkelijk in handen. Merktechnisch gesproken hebben zij de beste kaarten voor de toekomst in handen.

Enkel JIM Mobile en TMFmobile slagen erin om een lifestylemerk te zijn in telecomland. Opvallend is dat de grote operatoren hier niet in slagen. BASE zit als merk in een situatie van latent marktverlies omdat de enige reden om te kiezen en/of te blijven bij BASE de prijs is. Een ander gevaar voor BASE is de markttrend die duidelijk wijst op een consumentenvoorkeur voor een one-stop shopping aanbod. Hetzelfde geldt, weliswaar in mindere mate, voor het Mobistar merk.

Onze partners