“Q mag stunt uitleggen in deontologische commissie”

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open VLD) mag zijn lofzang over Uw zaak verdient Online, het commerciële initiatief van Belgacom, Bpost en Google om KMO’s gratis aan een website te helpen, gaan uitleggen aan een deontologische commissie. Dat zegt N-VA parlementslid Peter Dedecker in een reactie op het initiatief. Dankzij Uw zaak verdient Online kunnen KMO’s een gratis website maken en die zes maanden online houden. Concreet omvat het aanbod hosting van de website, domeinnaam en de websitesoftware door Belgacom, een Google AdWords-voucher van 100 euro en een commerciële korting van 50 procent op e-commerceverzendingen door bpost.

Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open VLD) mag zijn lofzang over Uw zaak verdient Online, het commerciële initiatief van Belgacom, Bpost en Google om KMO’s gratis aan een website te helpen, gaan uitleggen aan een deontologische commissie. Dat zegt N-VA parlementslid Peter Dedecker in een reactie op het initiatief.

Dankzij Uw zaak verdient Online kunnen KMO’s een gratis website maken en die zes maanden online houden. Concreet omvat het aanbod hosting van de website, domeinnaam en de websitesoftware door Belgacom, een Google AdWords-voucher van 100 euro en een commerciële korting van 50 procent op e-commerceverzendingen door bpost.

“Uiteraard kan ik de doelstelling om meer ondernemers op het web te krijgen en e-commerce te stimuleren onderschrijven en zelfs aanmoedigen”, aldus Peter Dedecker, “maar de vraag rijst of het geoorloofd is dat de Minister als uithangbord fungeert voor de drie betrokken bedrijven, en reclame maakt zoals Kim Clijsters reclame maakt voor Alpro Soya. Naast Google en de twee Belgische staatsbedrijven telt ons land immers nog een hele waaier aan kleine, middelgrote en grote bedrijven die eveneens diensten leveren inzake hosting, ontwikkeling en promotie van websites en online verkoopplatformen.”

Dedecker: “Als de Minister, zoals hij op Twitter, in het filmpje en in een open antwoord op een klacht van een hostingbedrijf aankondigt, ook reclame gaat maken voor elk ander hostingbedrijf of ontwikkelbedrijf, zien we hem dan binnenkort ook op de websites van pakweg Nucleus, Priorweb, Openminds, Netlash en hun concullega’s? Kunnen we hem binnenkort op billboards langs de weg de diensten van pakweg One Agency zien promoten? Of gaat hij ook andere producten gaan promoten, uitermate hightech dweilen van microfibers bijvoorbeeld, al dan niet samen met Tanja Dexters? Waar wordt de grens getrokken?”

De volksvertegenwoordiger, die voor N-VA zetelt in het federaal parlement, oppert dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen een neutraal initiatief waar verschillende bedrijven zich kunnen in verenigen, en een commercieel initiatief van één bedrijf, of in dit geval een commercieel samenwerkingsverband tussen drie bedrijven.

“Het project is zo commercieel dat er zelfs geen overdracht van de website voorzien is, waardoor de klant na 6 maanden niet anders kan dan blijven waar hij is”, klinkt het nog. “Ik vraag me af in hoeverre een Minister van Ondernemen zoiets kan steunen. Net zoals Q’s partijgenoot André Denys tijdens de Volvo-escapades van toenmalig minister Mieke Vogels (Groen!), vind ik dat dit iets is voor een onafhankelijk orgaan, een deontologische commissie. Ik zal dan ook vragen dat deze zaak besproken wordt op de conferentie van voorzitters, en dat de minister ter verantwoording geroepen wordt in een deontologische commissie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content