QR-codes De Lijn 56.000 keer per maand gebruikt

© Belga Image

De QR-codes die sinds september op De Lijns bus- en tramhaltes in de provincie Antwerpen hangen, worden steeds meer gebruikt. In maart ging het om 56.000 bezoeken. De Lijn Antwerpen is tevreden en gaat door met het project. Een Vlaamse uitrol wordt bekeken na een kosten-batenanalyse van het project.

Een QR-code is een soort tweedimensionale streepjescode, die gemakkelijk door de camera van een smartphone kan worden gelezen. Bij De Lijn werd na een lokale proef in september vorig jaar aan alle 6.000 bus- en tramhaltes in de provincie Antwerpen zo’n code uitgehangen. Wie een QR-code van De Lijn scant, krijgt in real-time te zien over hoeveel minuten de bus of tram aan zijn of haar halte arriveert.

Volgens woordvoerder Eva De Wolf zijn de klanten tevreden. “Het gebruik zit in stijgende lijn. We hadden in maart 39.768 unieke bezoekers per maand, goed voor 56.701 raadplegingen, wat zeker niet slecht is. Het systeem werkt goed en is nagenoeg steeds correct”, stelt ze.

De lokale proef, bij de 350 haltes in de stad Antwerpen, leverde in juli vorig jaar 10.900 unieke bezoekers op. “We gaan hier zeker mee door en bekijken hoe de QR-code (die nu nog op een aparte poster staat, red.) structureel op de dienstregeling kan worden afgedrukt”, aldus De Wolf.

Op de hoofdzetel van De Lijn klinkt het dat men wacht op een kosten-batenanalyse van de Antwerpse collega’s vooraleer een uitrol in heel Vlaanderen wordt overwogen. Die Antwerpse balans wordt in de komende maanden opgemaakt, klinkt het.

(Belga/MI)

Partner Content