Quick, not dirty

Een joelende zaal vol tienermeisjes, een honderdtal nippend aan theekarton, begeesterd door jonge gaminghero’s. De meiden vallen haast in katzwijm als de wat verlegen boys op het podium duiken, als waren het popsterren.

Een joelende zaal vol tienermeisjes, een honderdtal nippend aan theekarton, begeesterd door jonge gaminghero’s. De meiden vallen haast in katzwijm als de wat verlegen boys op het podium duiken, als waren het popsterren.

De proleague van e-Sport, 600 jonge spelers, gemiddeld 18 tot 22 jaar leven er van. Gaming, het gamen zelf, is hun beroep, niet de ontwikkeling van de spelletjes. Telkens twee nemen het tegen elkaar op, elk in een cabine, klavier en muis razendsnel aangetikt, op groot scherm hun gevecht met Starcraft, besproken door drie luidkeelse commentatoren, met vijf camera’s live uitgezonden. De beste gamer kan rekenen op een jaarlijkse geldzak van 2 miljoen euro. Dat is alvast meer dan de beugel van minister Vincent Van Quickenborne die juichend een paar keer uitgebreid in beeld komt.

Dit is Korea. Eerder op de dag, zonder joelende deernen, is MinisterQ een van de deelnemers aan een debat – nu ja ‘debat’ – waar een tiental ministers uit onder andere Frankrijk, Canada, Finland en Tsjechië hun ding komen doen over de toekomst van de interneteconomie. We zitten in een driedaagse OESO-conferentie. Van Quickenborne is de enige die rechtstaat en er een powerpoint door jaagt. Nee aan het monopolie, nee aan het duopolie. Weg met bureaucratie en enveloppen openende ambtenaren. Ook begeesterend. Houden nog een leuke Finse quote over: ‘Let the data run, not the people’.

Volk genoeg trouwens op de openingszitting waar op het moment dat de Koreaanse president binnenkomt alle mobiele netwerken het plots niet meer doen. Blijkt overal het geval te zijn waar de president langskomt.

Dit is Korea. Toespraken laten niet veel stof achter. Zelfs Josh Silverman, de ceo van Skype dreunt een flauw en algemeen verhaaltje op. De OESO lijkt wat op de geatrofieerde Belgische voetbalbond, grijs knikkebollend aan een grote dis.

Het bezoek aan KTF, de mobiele afdeling van Korea Telecom, waarin – opvallend – Microsoft een procent van de aandelen heeft, is pure show. Show is hun branding, hun merk om de 3g/hsdpa-diensten aan de man te brengen. Met succes. Ze hebben er al 6 miljoen klanten voor, bijna de helft van hun totale abonnees.

Show zonder meer, met veel filmpjes. Daar houden ze hier van. Ook ‘s avonds in de geweldige jazzclub ‘Once in a blue moon’ waar tussen de optredens in, jazz-dvd’s geprojecteerd worden. De ambassadeur komt er bij zitten, heeft een druk programma, was ‘s morgens nog met minister Didier Reynders op stap die hier de ISAM-conferentie voor financiële ministers volgde. Had volgens de ambassadeur niet veel zin om technische zaken te bespreken. Ze hebben het vooral over wijn gehad. De ambassadeur moest toegeven dat Reynders er meer van wist dan hij. Lekkere Sangiovese-wijn ook in de club.

MinisterQ uit de bol. Een brok energie, die Quick, duwt iedereen vooruit, ‘It has to go quick!’, lacht hij. Iedereen lacht mee, ook de Koreanen, behalve de bazen, die verstaan geen Engels. Ook dat is Korea.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content