Real Software trendbreuken moeten ommekeer brengen

Er waait al enige tijd een nieuwe wind door Real Software. Nu de grootste private schuldenherschikking ooit in België achter de rug is, denkt CEO Theo Dilissen weer volop aan opbouwen. Focus is daarbij het sleutelwoord.

Het Kontichse bedrijf ziet zich tegenwoordig het liefst als een systeemintegrator, die echter ook over voldoende intellectual property bezit om zelf software te ontwikkelen. Het bedrijf richt zich ook niet langer tot de hele markt, maar koos zorgvuldig de niches uit waarin het iets kan betekenen.BeperkingenNa de 22 overnames van de voorbije jaren was Real Software een lappendeken geworden waar nauwelijks zicht op te krijgen viel, maar waar eveneens weinig gedaan werd aan de integratie. Daar heeft Dilissen resoluut verandering in gebracht. Het bedrijf is samengevoegd tot n geheel en richt zich nog steeds op een hele serie sectoren. Dat zijn banken en financile dienstverlening, manufacturing maintenance, retail en de wat vage omschrijving business industry, waarmee eigenlijk de Belgische markt wordt bedoeld. Binnen die sectoren beperkt het bedrijf zich evenwel in zijn productenaanbod. Zo concentreert Real Software zich inzake financile dienstverlening op portfolio management private banking en binnen retail tot de automatisering van verkooppunten. In het verleden probeerde Real Software ook voet aan wal te krijgen in de farmaceutisch industrie, maar daar maakte Dilissen komaf mee. De beslissingen worden daar toch in de Verenigde Staten genomen, en in die markt zijn we niet meer actief. Ook geografisch legt het bedrijf zich beperkingen op voortaan wordt in de eerste plaats de Benelux bespeeld, met uitlopers naar Frankrijk en Zwitserland.Dit alles houdt in dat van de 22 overgenomen bedrijven, er inmiddels alweer 12 zijn verkocht (vooral in de VS en de UK) of in de etalage staan.Breken met het verledenWellicht het meest opmerkelijke aan het nieuwe Real Software is de breuk met het verleden, op meer dan n vlak trouwens. Zo is het bedrijf niet langer van plan zelf software uit te brengen die brede markten bestrijkt. Enkele jaren geleden ging Real Software met het pakket Remax in de ERP-midmarket de strijd aan met een aantal andere Europese bedrijven, maar dat vindt Dilissen niet meer zinvol. Hij wil in de eerste plaats marktstandaarden als SAP of JD Edwards bij klanten implementeren. Maar die standaarden voldoen niet altijd aan alle behoeften van de klant, vult chief technology officer Wim De Waele (ex-i2 Technology) aan. Daar blijft voor ons ruimte om bepaalde nichetoepassingen te ontwikkelen, of om deels op maat te gaan ontwikkelen. Daar ligt trouwens de differentiatie van een bedrijf tegenover zijn concurrenten. Zo werd samen met Du Pont de Nemours een douanepakket ontwikkeld, en specifiek voor de textielsector werd een pakket voor de productiesturing ontworpen. Dat soort dingen vind je niet of niet goed in een ERP-pakket. De producten die in het verleden wel een brede markt probeerden te bestrijken, zoals Remax, worden gestuurd in de richting van nichetoepassingen. Van een brutale stopzetting wil men bij Real Software niet horen.Een tweede trendbreuk doet zich voor op de ondersteunde platformen. In het verleden kleefde aan Real Software een imago van Microsoft-volgeling, ook al beschikten sommige dochters over Java-expertise. Nu wordt met name de Javakennis van ASQ volop gebruikt binnen de groep. Daarom werd het Java-framework dat ASQ ontwikkelde als standaard gentroduceerd voor alle nieuwe ontwikkelingen binnen Real Software. Meteen wordt ook resoluut de kaart van componentensoftware getrokken.Een derde trendbreuk heeft betrekking op het partnergebeuren. Terwijl Real Software vroeger poogde alles alleen te doen, wil Dilissen nu veel meer samenwerken met partners. Niet alleen consultancy bedrijven voor conceptuele kwesties, maar evenzeer bedrijven uit de distributiesector, die kunnen helpen om de software van Real Software in de markt te zetten.Tien kwartalenDilissen legt zijn bedrijf zware groeiambities op, sneller dan het gemiddelde in de markt. Daarmee hoopt hij het vertrouwen van beleggers te herstellen. De eerstkomende tien kwartalen moeten we leveren wat we beloven. Waarom tien kwartalen? De financile markten hebben een geheugen van drie jaar. Vergeet niet dat hier heel veel waarde vernietigd is en beleggers veel geld verloren. We hebben weer wat goodwill opgebouwd, maar we zullen met harde cijfers moeten uitpakken om het vertrouwen helemaal te herstellen. Op de lange termijn moet dat dan opnieuw overnames mogelijk maken. Als we het bedrijf op Europees niveau willen uitbouwen, moet dat wel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content