Reclameuitgaven verschuiven naar mobiele toestellen

© Thinkstock
Pieterjan Van Leemputten

Dit jaar zal meer dan een kwart van de advertentie-uitgaven naar digitale platformen gaan. In dat digitale segment neemt mobiel binnenkort de bovenhand.

Dit jaar zal meer dan een kwart van de advertentie-uitgaven naar digitale platformen gaan. In dat digitale segment neemt mobiel binnenkort de bovenhand. Dit jaar geven bedrijven wereldwijd 545,40 miljard dollar uit aan betaalde media. Dat becijfert marktonderzoeker eMarketer. Dat is 5,7 procent meer dan vorig jaar en daarmee groeien de uitgaven zelfs twee keer sneller dan vorig jaar.

Van dat bedrag gaat 140,15 miljard dollar naar digitale platformen. Daarmee lopen digitale uitgaven voor het eerst op tot meer dan een kwart van de totale adverteerdersbudgetten. Op jaarbasis is dat een groei van 16,7 procent.

eMarketer maakt zijn voorspelling op basis van verschillende databronnen uit verschillende landen afkomstig van onderzoeksbureau’s, overheden, mediabedrijven en bedrijfsverslagen. Het merkt daarbij op dat evenementen als de Winterspelen in Sochi of het WK voetbal in Brazilië zorgen voor een extra boost.

Mobiel groeit Maar even belangrijk voor de totale groei in advertentie-uitgaven zijn de stijgende uitgaven voor mobiele reclame. Hier stijgen de uitgaven op jaarbasis met 84,7 procent tot 32,71 miljard dollar.

eMarketer merkt daarbij op dat vooral het Verenigd Koninkrijk en de VS op kop lopen. Daar zal men tegen 2018 zo’n zeventig procent van alle digitale advertenties uitgeven aan mobiele platformen. West-Europa zal op dat moment op 56,7 procent zitten. Vandaag ligt dat cijfer wereldwijd op ongeveer 25 procent.

De marktonderzoeker merkt daarbij op dat die trend vloekt met het feit dat in veel opkomende landen inwoners vaak hun eerste internetervaring via de telefoon beleven. Die mobile-first aanpak zou dus moeten betekenen dat adverteerders eerder op mobiele toestellen dan andere digitale platformen zouden adverteren. Maar het merkt tegelijk op dat het nog steeds om een beperkte groep gaat en dat er nog veel gewone gsm’s in zulke landen omgaan. Daarom blijft tv daar het belangrijkste advertentiemedium.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content