Recordaantal mensen vergelijkt telecomprijzen door overheidscampagne

© ThinkStock

De overheidscampagne ‘Telefoon, gsm, internet, tv: Durf vergelijken’ zette een recordaantal mensen ertoe aan de telecomsimulator van het BIPT te gebruiken om telecomtarieven te vergelijken.

Met de campagne ‘Durf vergelijken’ heeft de FOD Economie een recordaantal Heel wat Belgen betalen te veel voor hun telefoon-, gsm-, internet- of tv-abonnementen, vaak omdat ze nalaten de verschillende telecomformules naast elkaar te leggen. Er zijn dan ook 416 formules – 17 voor vaste telefonie, 243 voor mobiele telefonie, 46 voor internet en 119 voor pakketten.

Om mensen wegwijs te bieden in het vergelijken van de tariefplannen, lanceerde de FOD Economie op 18 november de campagne ‘Durf vergelijken’. Daarbij werden gebruikers opgeroepen de telecomsimulator van het BIPT te hanteren of naar de zitdagen in één van de 440 deelnemende gemeente te komen.

360.000 simulaties Gedurende de campagne (die op 29 november afliep) werden ruim 360.000 simulaties uitgevoerd op de website van het BIPT. Een recordaantal, zegt de FOD Economie. Het is meer dan het dubbele van het totaal aantal simulaties in 2012 (157.000) en evenveel als het aantal prijsvergelijkingen in 2010, 2011 en 2012 samen.

Gemeenten De campagne lokte ook duizenden burgers naar de zitdagen in gemeenten. Vooral oudere mensen kwamen langs. Dat was ook het doelpubliek dat de FOD Economie vooral voor ogen had.

Dit bewijst volgens overheidsdienst dat er nood was aan hulp en informatie over hoe je de verschillende tariefformules met elkaar moet vergelijken. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content