Renault-Nissan plant twee zelfrijdende wagens in 2016
De Renault-Nissan Alliance brengt al in 2016 twee wagens op de markt die volledig zelfstandig zullen rijden tijdens files. Dat heeft topman Carlos Ghosn zelf verteld op het Mobile World Congress.
In een keynote-sessie op het conferentiegedeelte van het Mobile World Congress in Barcelona heeft Carlos Ghosn, de topman van de Renault-Nissan Alliance – ‘s werelds vierde grootste autofabrikant – ons een blik op zijn roadmap gegund. Vanaf 2016 al ziet hij de eerste, commercieel verkrijgbare ‘autonomous cars’ verschijnen.
“Het gaat dan om de eerste golf, waarbij een bestuurder in de wagen zit, maar waarbij de wagen wél zichzelf kan besturen in fileomstandigheden”, preciseert Ghosn. Wanneer de wagen een file detecteert, kan de bestuurder dus de handen van het stuur, de voeten van de pedalen en de ogen van de weg halen en loodst de auto je automatisch doorheen de file. Volgens Ghosn is de technologie hiervoor al helemaal klaar, maar is het nu wachten tot wanneer het wetgevend kader aangepast is. Het zou in eerste instantie om twee automodellen gaan uit het hogere luxe-gamma.
“Tegen 2018 volgt een tweede golf waarbij de wagens ook zelfstandig op de snelwegen zullen rijden”, voorspelt Ghosn verder. Tegen 2020 denkt hij dat ook zelfstandig rijdende wagens in het stadsbeeld zullen opduiken. “Maar échte volledig zelfrijdende wagens zonder bestuurders zijn nog zeker tien jaar van ons verwijderd”, klinkt het.
Geen schrik van Apple
Tijdens de sessie had Ghosn het ook even over de concurrentie en de mogelijke komst van een Apple-wagen. “Ik heb geen schrik van Apple, wel integendeel. Een instap van Apple zou mogelijk voor een versnelde innovatie kunnen zorgen en daar haalt iedere speler zijn voordeel uit.”
Renault-Nissan rekent trouwens ook op start-ups. “We werken veel met start-ups samen. We zitten in Silicon Valley om te weten welke start-ups waar precies mee bezig zijn. Er is veel technologie te ontwikkelen, en dus zijn er heel erg veel kansen voor start-ups”, besluit Ghosn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier