Researchers niet altijd even slim

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

In het Shorpy historisch fotoarchief vind je deze prachtige foto van IBM’s Thomas J. Watson Research centrum aan de oostkust van de VS, en het bewijs dat een onderzoeker niet op alle terreinen de beste kennis aan de dag legt….

In Yorktown Heigths heeft de befaamde architect Eero Saarinen voor IBM het knap gestyleerde Thomas J. Watson Research Center ontworpen, waarvan Shorpy een prachtige avondlijke foto online plaatst. De foto werd rond het jaar 1962 gemaakt, en toont dan ook enkele auto’s uit die tijd op de parking. En dan blijkt dat researchers wel eens een foute keuze van auto kunnen maken. Immers, de tweede wagen van rechts – dat kan je makkelijk zien op een vergrote weergave van de foto – is een Chevrolet Corvair…. Deze wagen werd helaas wereldberoemd omdat de Amerikaanse pionier van de consumentenrechten, Ralph Nader, de Corvair aanhaalde als voorbeeld van levensgevaarlijke auto’s in zijn boek ‘Unsafe at any speed’. Daarin doet Nader uit de doeken hoe de ophanging van de eerste generatie Corvair voor gevaar in de bocht zorgde, als de chauffeur niet hier niet op bedacht was. Een en ander resulteerde in tientallen rechtszaken tegen bouwer GM, en zette Nader op weg voor zijn onderzoek naar het veiligheidsbeleid bij de autobouwers. Later werden de conclusies van Nader gerelativeerd, maar het leidde wel tot meer aandacht voor actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Overigens hadden de onderzoekers ook wel wat exotischere smaken, want de derde wagen van rechts is allicht een uit Groot Brittannië geïmporteerde Triumph.

Saarinen tekende overigens ook voor de hoofdterminal op de Dulles luchthaven in Washington DC en de voormalige TWA-terminal op de JFK-luchthaven in New York, evenals de Gateway Arch structuur in Saint Louis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content