Rolling Stones ontdekken augmented reality

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Om 50 jaar Rolling Stones en hun nieuwste GRRR! Greatest Hits …

Om 50 jaar Rolling Stones en hun nieuwste GRRR! Greatest Hits album te vieren, lanceren Universal Music en ABKCO Music een campagne met 3D augmented reality. Daarvoor doen ze beroep op de Aurasma-technologie van Autonomy: het softwarebedrijf waarvoor HP vorig jaar nog 11,7 miljard dollar op tafel legde.

Stonesfans kunnen de gratis uView-app downloaden voor iOS of Android om één van de locaties te vinden waar het Gorilla-artwork van de platenhoes tot leven komt. In totaal gaat het om 3.000 locaties verspreid over 50 steden, waaronder Big Ben in Londen en het Empire State Building in New York. Het volstaat telkens om het gebouw met de uView-app te ‘scannen’ waarna King Kong in verschillende 3D-stijlen zijn werk zal doen.

Er hangt overigens ook een wedstrijdgedeelte aan vast. Wie met de app een foto neemt van King Kong in actie, en die met de juiste hashtag op Twitter gooit kan onder meer een vliegtuigreisje in de wacht slepen.

Aurasma is met dit project overigens niet aan zijn proefstuk toe. Onlangs zette het de 3D augmented reality technologie nog in voor Clarks. Kinderen kunnen met de ‘Clarks Kids’-app een saaie schoenenwinkel omtoveren tot een augmented reality speelterrein en er bijvoorbeeld geheugenspelletjes spelen terwijl hun ouders schoenen passen. Aurasma ontwikkelde ook tal van ‘augmented’ magazines voor onder meer Marie Claire of het ‘food magazine’ van de Britse warenhuisketen Tesco.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content