Rood licht

15/05/09 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

Een kort berichtje begin mei: een zesde van de verkeerslichten op de grote assen in Brussel functioneert niet naar behoren wegens een computerpanne. Wat blijkt? Het gros van de Brusselse verkeerslichten wordt bestuurd door een centrale computer uit 1984. Een kwarteeuw geleden! Dat was nog de tijd van de oorlog in Voeren met fruitboer José Happart, de eerste aanslagen van de Cellules Communistes Combattantes, de overwinning van paardestaartje Laurent Fignon in de Tour en de eerste Nightmare on Elm Street.

Een kort berichtje begin mei: een zesde van de verkeerslichten op de grote assen in Brussel functioneert niet naar behoren wegens een computerpanne. Wat blijkt? Het gros van de Brusselse verkeerslichten wordt bestuurd door een centrale computer uit 1984. Een kwarteeuw geleden! Dat was nog de tijd van de oorlog in Voeren met fruitboer José Happart, de eerste aanslagen van de Cellules Communistes Combattantes, de overwinning van paardestaartje Laurent Fignon in de Tour en de eerste Nightmare on Elm Street.

Maar geen nood, eind dit jaar wordt het computerplatform dan toch vervangen. Een aandachtige lezer die destijds betrokken was bij de automatisering, merkt op dat rond diezelfde periode ook in Mexico en Brazilië gelijkaardige systemen werden geïnstalleerd. Die werden tien jaar later, in 1994, al vervangen. Mexico en Brazilië, zijn dat landen waarmee we ons willen vergelijken? Met onze lezer kunnen we ons terecht afvragen waarom België zo slordig omspringt met zijn systemen. En dan is Brussel godbetert ook nog de hoofdstad van Europa.

Vorig jaar werden in België meer dan 3 miljoen boetes uitgedeeld. Ook ik deed hierbij een duit in het zakje. Dat leverde in totaal een recordbedrag op van 335 miljoen euro op. Met dat geld worden onder andere verkeersveilige aanpassingen doorgevoerd. Zou het geen goed idee zijn om ook een belangrijk deel hiervan door te schuiven naar de diverse it-afdelingen? Ik heb het hier welteverstaan even niet over de inning van de boetes (of ze zich nu bij financiën of bij justitie bevinden), maar wel over de it-platformen die ervoor moeten zorgen dat de rode lichten netjes op elkaar afgestemd op groen springen zodat er zo min mogelijk file wordt veroorzaakt. Ik denk dat dit een beter idee is dan onze wegen om de zoveel kilometer met een nieuwe flitspaal uit te rusten. Wat me sterkt is dat ook politici zich stilaan bewust worden van de algehele impact van it op onze samenleving. Er is hoop op groen licht.

Onze partners