Salesforce.com mikt op 1 miljard dollar omzet

De vijfde ‘Dreamforce Global Gathering’ van Salesforce.com in San Francisco zette extra in de verf hoe breed het productaanbod van de ‘software as a service’-specialist vandaag wel is. En wat de aspiraties zijn, zoals het doel binnenkort een ‘1 miljard dollar’-bedrijf te worden.

De vijfde ‘Dreamforce Global Gathering’ van Salesforce.com in San Francisco zette extra in de verf hoe breed het productaanbod van de ‘software as a service’-specialist vandaag wel is. En wat de aspiraties zijn, zoals het doel binnenkort een ‘1 miljard dollar’-bedrijf te worden.

Voorzitter en ceo Marc Benioff benadrukte dat wat ooit begon als een contactmanager over het web, vandaag is uitgegroeid tot een robuuste ‘multi tenancy’ (dus geschikt voor een groot aantal gelijktijdige klanten) -infrastructuur waarop meer dan 700 toepassingen worden aangeboden aan meer dan 35.000 klanten wereldwijd. En Benioff wijst er graag op dat die klanten zowel onder de grootste bedrijven – zoals Cisco met 30.000 abonnementen – als allerkleinste bedrijfjes te vinden zijn.

Vandaag zit het bedrijf op koers om dit jaar een omzet van zo’n 700 miljoen dollar te halen, maar Benioff wil zo snel mogelijk doorgroeien naar 1 miljard dollar, wellicht al in het volgende boekjaar.

Cruciaal in de ontwikkeling van Salesforce.com ziet Benioff het platform waarop de toepassingen worden aangeboden. Naast de infrastructuur omvat dat ook de onderliggende database, evenals mogelijkheden om workflowregels te voorzien, toepassingen aan te passen of zelfs eigen toepassingen te ontwikkelen (zowel door onafhankelijke softwarebouwers als eindgebruikers).

Voor dat laatste werd vorig jaar al de eigen programmeeromgeving Apex geïntroduceerd. De gebruikers slaan al die veranderingen op in de database bij Salesforce.com en het bedrijf verzekert hen dat alles gewoon bruikbaar blijft wanneer een nieuwe versie van de basisproducten uitkomt. Gezien het belang van het platform, kreeg het nu een eigen productnaam mee, in casu ‘force.com’.

Tegelijk werd ook Visualforce aangekondigd. Daarmee maakt Salesforce.com het nu ook mogelijk de gebruikersinterface van de toepassingen aan te passen. Zo kunnen schermen worden samengevoegd met bijhorende workflowregels. En ook de opmaak en het uitzicht van de schermen kan worden aangepast om een toepassing makkelijker bruikbaar te maken voor specifieke gebruikers. Vervolgens kan die toepassing door Salesforce.com ook in een aangepaste schermuitvoering worden ‘geleverd’ op eender welk toestel – van een desktop of laptop tot gespecialiseerde terminals (zoals van Symbolic) of een iPhone (zoals werd gedemonstreerd). ‘User interface as a service’, omschrijft Salesforce.com die ontwikkeling.

Visualforce, in combinatie met force.com en de nieuwe ‘winter 08’-versie van de basisapplicaties (al de 24ste versie) moet vandaag dan ook een breed spectrum van toepassingen ondersteunen, gaande van de oorspronkelijke verkoopsondersteuning (met nu ook een audit-faciliteit, o.a. voor ‘SOX’-plichtige bedrijven) over marketing tot toepassingen voor callcenters, klantenopvolging, HR, en het beheer van ideeën en content.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content