Salesforce.com wil crm-markt veroveren

20/04/04 om 00:00 - Bijgewerkt op 19/04/04 om 23:59

Bron: Datanews

Salesforce.com, de Amerikaanse onlinedienst voor relatiebeheer, hoopt de komende jaren een fors deel van de markt voor customer relationship management (crm) te veroveren.

Dat vertelde de kersverse directeur marketing, technologie en systemen Pat Sueltz tijdens een presentatie voor klanten, pers en analisten in Londen. De onderneming presenteerde daar de laatste versie van de crm online dienst, die volledig door eindgebruikers aangepast kan worden, iets dat voor een ASP (online software dienstverlener) nogal ongebruikelijk is.Salesforce.com is een volwaardige online dienst, vergelijkbaar met eBay of Google, maar dan gericht op relatiebeheer. Anders dan traditionele ASP-bedrijven biedt Salesforce.com niet op afstand toegang tot bestaande softwarepakketten, maar wel ongeveer dezelfde mogelijkheden als de crm-software van rivalen als Siebel. Klanten betalen echter op maandelijkse basis zonder langlopende contracten en tegen lage kosten (vanaf 125 dollar per maand). Het succes van Salesforce.com is concurrent Siebel niet ontgaan. Het levert nu ook hosting diensten, maar (voorlopig) wel uitsluitend via derden.Salesforce.com heeft 9500 klanten (met zo'n 150.000 gebruikers), voor het grootste deel kleinere bedrijven. Inmiddels heeft het bedrijf ook een aantal grotere ondernemingen als klant, waaronder, eBay, Google, AOL en Time Warner en Honeywell.De komst van Sueltz zes weken terug was voor Salesforce.com groot nieuws. Zij leidde tot voor kort de succesvolle dienstendivisie van Sun Microsystems, die vorig jaar alleen al 3,6 miljard dollar omzet genereerde. "Ik was niet van plan om op te stappen," vertelde Sueltz. "Maar Salesforce.com staat voor waar ik altijd in heb geloofd: netwerk computers." Demonstratief droeg zij een button met een afbeelding die niets te raden overliet: 'weg met alle software'.De beursgang van Salesforce.com wordt volgens analisten minstens even belangrijk als die van zoekmachine Google. De onderneming verwacht zelf rond de 115 miljoen dollar op te halen. Analisten taxeren het bedrijf op 700 miljoen dollar.Het is echter nog maar zeer de vraag of de beursgang door kan gaan. De Securities and Exchange Commission (SEC) heeft Salesforce.com op de vingers getikt voor zijn boekhouding. Suetz wilde niet ingaan op details zolang het onderzoek gaande is.

Onze partners