Salesforce en Google integreren Marketing Cloud met Google Analytics

07/11/17 om 22:00 - Bijgewerkt om 21:58

Bron: Datanews

Salesforce gaat nauwer samenwerken met Google. Zo worden de data uit de Salesforce marketing- en salesclouds gecombineerd met Google Analytics 360.

Salesforce en Google integreren Marketing Cloud met Google Analytics

. © Jakub Mosur Photography

Salesforce en Google hebben op de Dreamforce-conferentie in San Francisco aangekondigd dat ze nauwer gaan samenwerken. Salesforce is om te beginnen van plan om het Google Cloud platform te gebruiken voor "kerndiensten als onderdeel van de internationale infrastructuuruitbreiding van het bedrijf". Meer details gaven beide partijen niet, ook niet in een aanvullende Q&A-sessie met journalisten. Wel verduidelijkte Salesforce dat de bestaande relatie met die andere cloudaanbieder, Amazon, niet verandert. Beide partijen krijgen het 'preferred partner' label. En dat drijft de druk wel op richting concurrent Microsoft.

Een tweede luik van de overeenkomst is dat de Google G Suite verregaand geïntegreerd wordt met de Salesforce-diensten. G Suite is het zakelijke platform van Google met mail-, messaging-, kantoor- en collaboration-functionaliteit. Salesforce-klanten zullen een jaar lang gratis gebruik kunnen maken van G Suite.

Marketing-, sales- en advertentiedata gecombineerd

Een derde luik is allicht het meest belangrijke voor marketeers. De gegevens van Salesforce Marketing Cloud en Sales Cloud worden samengebracht met de data uit Google Analytics 360. Oftewel anonieme data die met persoonlijke data samengebracht worden: sales, marketing én advertentiegegevens. Een duidelijke vraag van Salesforceklanten wordt daarmee beantwoord, zei Ryan Aytay van Salesforce op de persconferentie. Beide partijen benadrukken wel dat er niet zoiets als één entiteit zal zijn die eigenaar wordt van alle gegevens. "Data stroomt seamlessly doorheen alle platformen heen én terug, waarna de marketeer gerichte actie kan ondernemen", zegt Paul Muret, vp display, video ads en analytics bij Google.

Voor Bob Stutz, chief analytics officer binnen Salesforce, is het duidelijk dat de consument ook niet bevreesd hoeft te zijn. "Uiteindelijk gaan klanten alleen maar de juiste aanbiedingen krijgen die perfect afgestemd zijn op hun noden. Ze krijgen eindelijk alleen maar wat ze willen en waar ze het willen."

Onze partners