Samsung bereidt nu al het post-smartphonetijdperk voor

© Reuters

Hoewel Samsung onder druk staat in de smartphonesector door de opkomst van Chinese spelers als Huawei en Lenovo, heeft de hardwaregigant ambitieuze doelstellingen voor 2020: verder groeien met het huidige productgamma én nieuwe domeinen verkennen zoals het geconnecteerde huis, de medische wereld en het milieu.

Het is een bekend gegeven dat de Koreaanse elektronicagigant meer en meer onder druk komt te staan op de smartphonemarkt. Hoewel het de nummer één is op die markt door Nokia, Apple en alle overige fabrikanten achter zich te laten, moet het vandaag de Aziatische concurrentie van Huawei, Lenovo, ZTE, Xiaomi en anderen dulden. En die slag knaagt aanzienlijk aan de winstmarges. Het laatste kwartaal maakte Samsung bekend dat het maar liefst 60 procent minder winst gemaakt had.

Toch is de gigant nog altijd in goede gezondheid en rekent het op nieuwe groeimotoren. Uit het groot aantal lanceringen van horloges en de recente aanwerving van de start-up SmartThings blijkt dat het bedrijf zich wil toespitsen op voorwerpen en op het geconnecteerde huis. De Koreaan is van plan thuis en op kantoor ecosystemen te creëren door al zijn producten als puzzelstukjes samen te voegen.

Dat is echter niet alles. In een exclusief interview met Trends-Tendances spreekt Peter Vanhecke, managing director van Samsung Belgium, over een Samsungtoekomst bestaande uit LED-lampen, ecologische batterijen, medische producten, en meer. ‘We hebben een visie voor 2020: we mikken tegen dan op een wereldwijd omzetcijfer van 400 miljard dollar, dat is drie keer meer dan eind 2009. Dat moet zowel gebeuren door groei te realiseren in onze bestaande productgamma’s als in dat van nieuwe domeinen als de medische wereld, het milieu, de energiebesparing, enzovoort. Om dat te illustreren, kan ik een recent contract tussen BMW en Samsung over de ontwikkeling van batterijen voor hybride of elektrische wagens citeren, een sector in volle ontwikkeling… Een ander voorbeeld: gloeilampen. Een jaar geleden zijn we in België begonnen met LED-lampen. Vandaag zijn we aanwezig in de winkels en in september hebben we onze eerste op afstand bedienbare smart LED op de markt gebracht. Andere producten zullen concepten of ecosystemen zoals het aangesloten huis of de smart office vervoegen. Aangezien we veel verschillende toestellen produceren, kunnen die allemaal perfect samenwerken en dat ecosysteem moet onze bestaande gamma’s opkrikken.’

In België is B2B een belangrijke focus. Samsung heeft vorig jaar een aanval ingezet tegen de Belgische professionelenmarkt, met kopieerapparaten, printers, mobiele telefoons en andere toestellen. Vandaag werken 40 personen al voor dat filiaal, dat op termijn 50% van de activiteiten in België moet vertegenwoordigen.

In 2013 realiseerde de Koreaanse gigant een omzetcijfer van 562 miljoen euro in België – tegen 455 miljoen euro in 2012. Het stelde in 2013 154 personen te werk in ons land.

Christophe Charlot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content